Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
Opprinnelig lagt inn av Bæret, her.
Takk for tips! Hva er karboinnholdet i det?
De påstår at det er GI 0, bare fiber. Jeg kjøpte en boks (det var boks og ikke eske da jeg kjøpte for lenge siden) og da jeg sjekket den etter at den hadde stått ubrukt i skapet leeenge så var pulveret blitt til én steinhard klosse. Jeg måtte sage opp boksen og bruke hammer på klossen for å få brukt den. Men funket det også. Så siden den ble så hard, så vil jeg tro at det går an å lage vanlige drops av det også. 
Men advarsel: man blir gasskraftverk hvis man spiser mer enn bittelitt FOS.
EDIT: fant denne.
Sitat:
Hva er FOS?
Jeg hadde vært kjempetakknemlig om dere kunne svare meg på om FOS. (FruktoOligoSakkarider) fra Biocare er det samme som fruktose. Jeg var på en helsekostforretning der de påstod det....
Svar:
Oligofruktose (FOS) er et stoff som består av mange fruktosemolekyler koblet i en lang kjede. Oligofruktose er ikke et søtningsmiddel, men et fiber som bare gir 1-2 kalorier pr. gram. Det brukes som et såkalt prebiotisk middel i matvarer, f.eks. i yoghurt eller til hjemmebruk i juice eller annen mat. Oligofruktose bidrar til bedre tarmflora. Oligofruktosens molekyler er så lange at bare en liten brøkdel kan brytes ned til fruktose i tynntarmen. Ren fruktose består av bare ett molekyl og er det søteste naturlige middel som finnes. Helsekostforretninger og de fleste dagligvareforretninger selger fruktose.
Mvh Dr. Lindberg.
Sist redigert av Supera : 28-05-11 kl 17:54.
|