Trenger hjelp til motivasjon og råd!
Jeg fikk barn nr. to mars og sitter igjen med to kilo i overskudd som jeg vil bli kvitt. Er ikke mye, sikkert en av årsakene til at de er vanskelige å få bort. Men håper noen gidder å hjelpe meg for det .
Jeg bør vel da ligge 500 kcal under 1500 kcal som er basalforbrenningen min, altså på 1000 kal, ettersom disse to kiloene erfaringsmessig sitter hardt og jeg må se på kcal også for å klare å gå de ned.
Jeg trener sturke 3 eller 4 dager i uken, økter på ca 30. min. Stepp, zumba eller sykling 2 dager i uken.
Problemet er at jeg er så sulten om dagen, spiser mye cottage cheese, egg, spekemat, nøtter, fiberrik med gulost eller spekepølse og proteinshake,fordi mye av tiden går med til barna, spesielt til den minste som jeg må holde mye fordi han sliter med mye gulping. Middagen er ofte kjøttdeig med div krydder, salat og rømmedressing, rent kjøtt med grønnsaker, laks, tomatsuppe (lavkarbo), pannekaker (lavkarbo). Dagen går med til å spise, trene, gjøre husarbeid, ta nødvendige telefoner osv. Spising blir noe som foregår stående ved kjøkkenbenken i full fart ofte.
Når kvelden kommer og vi er to om barna,eldste er i seng, da er jeg så trøtt fordi jeg er oppe 3-4 timer hver natt med minsten. Prøver å være i seng mellom 9 og 10, burde sikkert ha lagt meg før, men liker å se tv og snakke med gubben når roen har senket seg i hjemmet, så vil i grunn ikke legge meg før. Lite søvn og noe som føles som stress, kan vel også påvirke vektnedgang negativt.
Har prøvd å spise mer og mer fett, men da overstiges kcalinnhold raskt og det blir så lite mat og jeg har lagt på meg av det. Jeg er vel glad i å spise ofte og lite, men ser at jeg burde gjøre noe med det, men jeg er liksom en vegring for å spise for mye om gangen, fordi jeg er glad i mat og mens jeg går hjemme liker jeg å ha noe å spise på dessverre. Og på kvelden er jeg veldig sulten og kunne ha spist en hest føles det ut som. Da vil jeg ofte ha enten rent kjøtt av et slag og/eller noe fett eller f.eks lavkarbo-rundstykker, noe ordentlig å tygge på altså. Orker bare ikke å sette i gang de helt store mat-prosjektene på kvelden.
Dessverre blir det ofte småsnoking, en bit eller to eller tre sjokolade 86%, et par fiberrik med gulost, litt cottage cheese med sukrin, kanel og eplesaft fun ligt, noen nøtter, litt frukt. Ikke alltid alt på en og samme kveld, men noen ganger det også. Da øker kcal raskt på, ikke regner jeg på de på kvelden heller, skal jo bare ha bli litt mett, skulle helst ikke ha spist mer pga kcal-nivået. Har jeg ferdig mat, f,eks. rester fra middag, går det også ned, men liten porsjon.
Blir gal og må gjøre noe. Jeg har jo også lyst på karbohydrater på kvelden når jeg ikke har annen mat lett tilgjengelig. er skikkelig lei mye av lavkarbomaten, ene og alene fordi den blir så ensformig om dagen.
Hva gjør jeg?
Hvordan, hva og hva slags mengde skal jeg spise? Håper dere vil hjelpe meg !
Sist redigert av Fredrikke07 : 28-05-11 kl 19:45.
|