Vis enkelt innlegg
Gammel 29-05-11, 06:27   #5
Opheliia
Seniormedlem

Opheliia sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys
Question

Sv: Hjelp til en "grønn" nybegynner

Jeg svarer kun hvordan ting har fungert for meg og hvordan det fungerer. Jeg gir en lang f i kalorier. Jeg teller ikke kalorier. Jeg teller ikke karbohydrater. (Men jeg gjorde det i begynnelsen - bare for å få litt peiling på hvor mye det og det egentlig er).

Når jeg skriver "jeg teller ikke kalorier", så betyr ikke det at jeg ikke tenker litt over det. Jo mer fett, jo gladere er jeg. Med andre ord, hadde jeg regna ut mitt daglige kaloriinntak er det nok så høyt at kursledere på grete roede vil freake ut. Utifra det du selv skriver så har du også lært det; for lite fett=null utbytte what so ever. I tillegg forsvinner all energi hvis jeg får i meg for lite fett når karbohydratinntaket er på det nivået det er hos meg.

Får jeg lov å anbefale trening? Isåfall: styrketrening. Gjør det! Gjør det! Gjør det! Kjør hardt, kjør korte økter og ofte (eh, jeg har en time daglig jeg..). Det har utrolig mye for meg å si. Ja, jeg gikk ned i vekt uten å trene, men psyken, humøret, energien og følelsen av å føle at jeg utfordrer meg var ikke der. Jeg anbefaler virkelig det. (Det er ikke noe man burde, men noe man bør, synes jeg...). Og ja, jeg er klar over at ikke alle er like glad i tunge økter..jeg er nok en smule påvirka av min kjæreste som er bodybuilder (Når jeg skriver hard, kort og ofte så er det snakk om max vekt av det du klarer på de ulike øvelsene, 5x4 (det vil si, klarer du 5x5 har du gjort feil)..men ja..noen liker 10x12, med mye mindre vekt).

Og ja, en annen ting som har fungert for meg er hvis jeg er ute og skal handle meg noe å spise der og da..det skjer jo..så kjøper jeg aldri noe som har mer enn 5 gram karbohydrat pr 100 gram (og med mest mulig fett+protein)

Bøker sa du? Ganske mange bøker er ganske like, vil jeg si, men det har ikke hindret meg i å kjøpe mest mulig og lese mest mulig. Men invester i ei du synes er bedre enn andre og så les alt annet når det passer seg. Jeg vil anbefale bedre uten brød