Vis enkelt innlegg
Gammel 30-05-11, 08:34   #16
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Kostdoktorn på God Morgen Norge

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Insulinfølsomheten går ned når vekta går opp og omvendt, ja. Og trening gir også høyere insulinfølsomhet. Men dia2 er for mye insulin, ikke for lite. Cellene har nedsatt insulinfølsomhet, så derfor spys det ut mer insulin enn det som trengs for å få sukkeret inn i cellene. Man produserer mye insulin, det sliter bare med å gjøre jobben sin siden insulinfølsomheten har gått ned. Men på ett stadie når man fortsetter å belaste "insulinfabrikken" så begynner den til slutt å gå i stykker, altså går mot dia1. Kroppen er ikke laget for å spy ut enorme mengder med insulin hver dag i hele livet.

Og angående dia1, ja cellene som produserer insulin har blitt ødelagt altså klarer man ikke å lage nok insulin. Ser ikke helt hvor forenklingen min var feil der?

Ved diabetes 2 ødelegges ikke cellene (Vis meg isåfall kilder da jeg har vært på flere diabeteskurs og dette aldri har blitt nevnt), men de hemmes av bl.a amyloid, forandrede reseptorer på mottakerceller osv. Det kan både være for mye og for lite insulin, ved f.eks opphopning av amyloid er det for lite, ved forandrede cellereseptorer som gjør at insulinet ikke virker som det skal er det for mye. Cellene blir ikke overarbeidet og dør, det blir de heller ikke ved diabetes 1, der er det kroppens eget immunforsvar som dreper betacellene. Hadde det vært sånn at celler dør om de hadde blitt overarbeidet så ville bl.a muskelsvinn, hjerneskade etc hvert langt vanligere. Det eneste som ødelegger celler i kroppen er naturlig celledød, ulike giftstoffer som alkohol, autoimmune reaksjoner osv, ikke overarbeiding. Om man går ned i vekt (øker insulinsensitivitet), kutter kraftig ned på karbs\tenker GI (reduserer blodsukkerfellene) og\eller blir mer fysisk aktiv (øker insulinsensitiviteten) så kan man bli kvitt diabetes 2 og endel får det aldri igjen Betacellene er ikke døde, men de er hemmet pga ulike faktorer, bl.a noen genetiske, andre pga overvekt, inaktivitet etc. http://tidsskriftet.no/article/182744 du kan evt lese denne artikkelen hvor det står mer om temaet

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat