Vis enkelt innlegg
Gammel 03-09-05, 02:30   #20
Karin
Seniormedlem

Karin sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 69
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Lise

I hva da? Og hvorfor?

Enig i at jeg er også humanetiker og ateist, og skjønner ikke dette med "gjør det selv"-kristendom. Enten er man enig, eller så er man det ikke. Men nå for tiden skal man finne sin egen kristendom eller hva slags religion det nå enn måtte være. Kan man da betegne seg som kristen? Hva Er kristen? Er man kristn hvis man tror på DET, men ikke på DET? Hvem definerer dette? Paven? Bondevik? Du selv? er du da kristen, eller tilhører du den lille religionen du selv har skapt deg?

Helt klart at mennesker har skapt guder. Dessuten er jeg historiker og har litt aning om hvordan religioner oppstod. Og kristendom (eller judeo-kreistendom/islam om du vil) er historiske fenomener. Mesteparten av menneskets historie fantes ikke denne guddommen i det hele tatt - den er bare ca 2.700 - 3.500 år gammel. Menneskets historie er ganske mye mer.

Skulle jeg trodd på noe, måtte jeg si som Iset - det måtte da bli paganisme. Det er i alle fall noe som har noe med meg/oss/denne delen av verden å gjøre, sånn rent historisk sett - i motsetning til jødedom/kristendom/islam (som i utgangspunktet har samme opphav). Hvorfor jeg skal bøye meg i støvet for en asiatisk religion, skjønner jeg ikke. Asiatiske religioner kjennetegnes på samme måte som deres konge-tilbedelser - ved total underkastelse. Har ingenting med europeisk historie å gjøre i alle fall.

Men først og fremst er det bare totalt borti veggene tåpelig. Det er i alle fall min mening etter å ha studert dette intenst i hele mitt liv.

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat