Vis enkelt innlegg
Gammel 03-09-05, 20:39   #29
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Karin

- Eller så er folk ateister fordi de rett og slett ikke tror at det fins noen gud.

Selvsagt. Jeg sa at jeg tror endel av ateistene begynner å tro det ikke er en Gud fordi det er så mange meningsløse påbud og irritasjon pga alt det jeg skrev. En del. Det er mange veier inn i ateismen, og det er mange veier til Gud.

Jeg er fullstendig klar over hvordan kristne definerer en kristen, Lise. Det var ikke det vi diskuterte her. Og jeg har heller ikke snakket om det perfekte menneske.

Hva er det du snakker om da? Dersom man skal kunne definere seg som en kristen, så skal man vel kunne bruke de kristne sin definisjon?
Og når du er så streng og ser så svart hvitt på det, så må det jo være et perfekt menneske som må til for å lytte til det? Eller et ganske forskrudd ett, for man lever liksom ikke etter gamle testamantet i dag uten å være mentalt forstyrret.

Og ja, jeg har faktisk lest bibelen og religiøse skrifter og religionshistorie hele mitt liv, fordi jeg mener det er et spørsmål som ingen kommer unna. Man må gjøre seg opp en mening om man tror på det eller ikke. Og da er det jeg mener at enten må man være kristen (eller hva det nå er slags religion) eller ikke, det nytter ikke å være litt kristen og tro på det man har lyst til å tro på. Har man omdefinert religionen til å passe seg selv, mener jeg det er "gjør-det-selv"-kristendom.

Hvorfor ikke Karin? Man må da ikke følge en religion for å tro?
Jeg synes du høres utrolig fundametalistisk ut, og med en sånn innstilling, så skjønner jeg for første gang i mitt liv at noen kan være ateister. Det må være mye lettere å svelge.

Jeg blir dessuten ganske provosert når du forteller meg hva jeg tenker eller ikke tenker - at jeg bare fokuserer på religionen og utelater det spirituelle. Du kjenner meg ikke så godt at du vet noe sånt om meg.

Jeg fortalte deg ikke hva du tenkte, jeg sa

Opprinnelig lagt inn av Lise

Det aner meg litt at du kansje bare fokuserer på Religionen og historikken, og utelater det spirituelle (Gud).

Dette sa jeg for å fortelle hvordan jeg hører det du sier,- dessuten sier du i neste innlegg:

Og dessuten - JO, alt dreier seg faktisk om historie!

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat