Tråd: Suppetråden!
Vis enkelt innlegg
Gammel 03-06-11, 15:05   #41
Klara
Seniormedlem

Klara sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 44
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Suppetråden!

~ € Sterk tomatsuppe for selvmedliden sjukling € ~

Når man er syk og ikke orker lage mat eller å handle, er det deilig å slenge sammen noe fra skapene. Denne er chilisterk og henter inspirasjon fra Mexico.

1 ss smør/stekeolje
2 ss grovhakket løk
3 fedd hvitløk
1 ss tacokrydder*
1 grovhakket soltørket tomat
1 boks grovhakket tomat
1/4 ts chipotlepasta**
1 terning kyllingbujlong
3 dl vann
1 ss rømme
1 ss revet ost

Varm smør/stekeolje i en kjele. Ha i løken og stek den myk. Ha i hvitløken, og surr i noen minutter. Ha i krydderet og la det varmes i noen sekunder. Hell over tomatene, ha i soltørket tomat, chipotle og buljongterning. Ha i 3 dl vann, og la det koke i 10 min.
Kjør suppen glatt med stavmikser eller i en blender. Spe med vann hvis du vil ha en tynnere suppe.
Hell suppen over i en bolle, ha i rømme og revet ost.

*Oppskrift på hjemmelaget tacokrydder finnes det mange av, både på forumet og ellers på nettet.

**Kan sløyfes. Ikke alle liker den røkte smaken, jeg synes det gir en spennende dybde til tomatsmaken.

Sist redigert av Klara : 03-06-11 kl 18:02. Årsak: Jeg surret!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat