Sv: Fett foredrag
Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.
Har du noe dokumentasjon du kan sende meg?
Det at kroppen i en ketogen situasjon fremdeles produserer glukose til nervesystemet, sier meg at glukose er hjernens foretrukne brensel. Det er mye dokumentasjon på at enkelte kognitive funksjoner, deriblant hukommelsen, er avhengig av glukose for å fungere optimalt. Dette kan du finne mye kilder på i boken Nutritional Neuroscience.
Med lavere tilgang på glukose, kan hjernen dekke deler av sitt behov med ketoner. Hadde ketoner vært alle cellers foretrukne brennstoff, hadde vi nok vært satt sammen annerledes, og i større grad brukt ketoner uavhengig av kosthold, tror du ikke? Det høres hvertfall logisk ut i mitt hode!
Uansett er det beste vi kan komme fram til i denne sammenhengen bare hypoteser. Det lar seg ikke gjøre å gjennomføre kontrollerte forsøk der det er tilgang på både ketonlegemer og glukose og så se hva hjernen velger å metabolisere. :P
Det du kan gjøre, er å lese boken til verdens fremste ekspert på kokosnøtt olje, Bruce Fife, Stop Alzheimers now, utgitt av Piccadelli Books. Det er en veldig god begynnelse i å forstå hvorfor forskerne har begynt å regne med en tredje diabetes type, som rammer hjernen, altså at hjernecellene ikke klarer å omdanne glukose til energi i særlig grad. Hjernen rammes altså på samme måte som musklene, og dette leder til en rekke nevrorelaterte sykdommer, som Alzhemer, demens, osv. Denne boken gir en god forståelse av hvorfor ketoner er foretrukket av hjernen.
|