På lørdag stod jeg på torget i strålende sol og kikka på noe deilig rabarbra som lå mellom egg og grønnsaker. Jeg fikk flashback til barndommen der vi spiste rå rabarbra dyppet i sukker () og jeg syntes det var helt fantastisk. Mormor lagde alltid rabarbrasuppe som stod i kjøleskapet også kunne man bare ta seg et glass og slurpe i seg. På søndagene var det rabarbragrøt med fløte og sukker. Jeg kjøpte ikke rabarbra på lørdag for jeg var ikke sikker på kh-innhold, men etter å ha sjekka det gjett om jeg skal få tak i løpet av uka. Gjerne i litt mengder for dette kan jo fryses ned uten problemer. Så skal jeg lage lavkarbo vennlig rabarbradessert og kanskje rabarbramuffins (om jeg klarer å lage de lavkarbovennlig da) Her er oppskriftene jeg har tenkt å prøve: Suppe/Grøt: 1 liter vann 8–10 stilker rabarbra En halv vaniljestang Stevia til passe søtt JBK til passe tykt En neve fersk mynte Kok opp vann og søtt til det løser seg opp. Skyll og rens rabarbrastilkene. Skjær i biter og ha oppi kasserollen sammen med vaniljestang og hakket mynte. Rør ut JBK i litt vann i en kopp. Etter at suppa har kokt i tre–fire minutter, has JBK oppi. Kok videre i et par minutter, og trekk kasserollen av varmen. Avkjøl.. Suppa skal etter mitt hode vær litt tynn slik at den lett kan drikkes, mens grøten skal være fast og serveres med masse fløte eller CF Enjoy