Sv: Babymatdietten
Babymat er ikke bare sunt vil jeg våge å påstå. Jeg begynte med lavkarbo omtrent på den tiden min venninne fikk sitt første barn og pga av ren nysgjerrighet begynte jeg å lese på innholdsfortegnelsen på barnematen. Det blir jo presentert som optimal, sammensatt næring for barn men, ja jeg sier men: Barnemat på glass er som oftest en base av ris eller poteter, tilsatt noe grønnsaker, litt proteiner og litt fett. Mye av fettet og proteinet som blir brukt er ikke fra sunne reine varer (langt fra fullverdig) og jeg ville aldri ha gitt dette til barn, langt i fra spist det selv. Min kjære lille "nevø" hadde en del helseproblemer som liten, venninna mi kjøpte barnemat (bl.a. økologisk) og ga i god tro for det skal jo være bra...eller??? Det endte etterhvert opp med at helsesøster anbefalte å gi annen mat i tillegg (evt morsmelk) for at måltidene skulle bli fullverdige (!!!!). Hun anbefalte bla. avokado, ren fisk/kylling, mer av de sunne planteoljene, ikke erstatte måltid med frukt men heller gi dette som tillegg osv. Det sier jo en del omn barnematen spør du meg.
Når dette er sagt må det jo bli opp til TS om hun virkelig vil spise barnemat som en del av en diett, men det opplegget høres jo ut som en vanlig kaloriredusert diett a la Grete Rode, bare med innslag av barnemat.
Opprinnelig lagt inn av BellaIsa, her.
Det har noen ting med kcal inn og ut å gjøre. Eller så ville trening vært nærmest bortkastet.
Så du mener at når man forbrenner fett ved styrketrening kombinert med cardio har dette ingen sammenheng?
Du trenger mer kunnskap!
Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.
Klart det har med kalorier inn og kalorier ut å gjøre. Jeg selv gikk ned 40 kg på ingers Rugbrød pga mindre mat og trening. Har også holdt vekta siden. Ettersom jeg passer på å ikke spise for mye og feil mat, og regelmessig trening.
Det er mange her på forumet som slanker seg på 3000 kcal daglig, uten å trene. Selv kan jeg (og mange med meg, dette har vi testet finnes en tråd på det) spise 3-4000 kcal daglig (med mye fett) uten å gå opp i vekt så lenge vi ligger forholdsvis lavt i kh (selv lå jeg på 50 g daglig). I den perioden jeg testa dette trente jeg nesten ikke, jeg gikk heller ikke ned i vekt denne perioden.
Det foregår helt andre prosesser i kroppen når man lever på lavkarbo og er i ketose og dermed så gjelder ikke ikke de "vanlige" reglene med kalorier inn må være mindre enn kalorier forbrukt for vektnedgang. Dette har bl.a Gary Taubes dokumentert.
Kanskje jeg skal ta med en bok om lavkarbo å lese den på ferien..høres veldig interessant ut . Noen bøker dere anbefaler? finner det flere forskjellige livsstiler innenfor lavkarbo? blir kanskje litt ekstremt å spørre i denne tråden, og sikkert litt slitsomt for dere å svare det da sikkert er hundre andre liknende tråder om samme tema..
Her vil jeg anbefale deg "Bedre uten brød" av Lutz, er vel ei av de bedre som forklarer lavkarbo med rot i vitenskaplig forskning. Har også kommet en ny bok nå, "Matrevolusjonen" av Andreas Eenfeldt som også skal være svært bra, har ikke lest den selv men den virker veldig lovende.
|