Sv: Fett foredrag
Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.
Disse teoriene kjenner jeg til. De oppstod i det man oppdaget at det fantes GLUT4-proteiner i hjernen, noe man tidligere trodde det ikke gjorde. Det finnes teorier om at disse nevrorelaterte sykdommene du nevner skyldes en lokal insulinresistens i hjernen, og det er godt mulig at det gjør! Dette står det også om i boken jeg nevnte!
Dette sier imidlertid ikke om hvorvidt hjernen velger glukose eller ketonlegemer som brennstoff om den får valget. Dersom ketonlegemer hadde vært valget, så hadde vi nok produsert nok av disse, også når hjernen hadde nok glukose tilgjengelig. Hvertfall tenker jeg at dette er logisk.
Størstedelen av hjernen tar også opp glukose uten å være avhengig av insulin, da mesteparten av glukosemetabolismen i hjernen medieres av GLUT1 og GLUT3!
Vi er nok ikke helt uenige, men som taraquin skriver så snakker vi nok litt forbi hverandre. Jeg er ikke uenig i at hjernen fungere utmerket på ketoner, og andre organer som hjertet fungerer bedre på ketoner enn glukose. Likevel er det enkelte prosesser i hjernen, som f.eks. hukommelse, som helt klart foretrekker glukose som brennstoff. Dette finnes det bred dokumentasjon på, og mye av det er referert til i Nutritional Neuroscience.
Ulike deler av hjernen har ulikt energibehov, så det er nok veldig sannsynlig at hjernens foretrukne brennstoff kan variere litt for de ulike delene også. Det at det finnes GLUT4 i enkelte deler av hjernen og ikke i andre er et godt tegn på dette.
Takker for tips til bok, skal se om jeg får skaffet meg den når eksamensperioden er over 
Vi tenker nok litt ulikt, og snakker kanskje litt forbi hverandre, uten at det er noe galt i det 
Jeg personlig er lite opptatt av dokumenterte studier, da det er så mange som ikke passer på meg. Glukose er for eksempel ikke lenger det raskeste energisubstansen for musklene, de reagerer raskere på fett. Sikkert økte mengde mitokondrier og opptrent evne.
Hukommelsen min "kom tilbake" etter at jeg startet med alfalinonlesyre. Mekanismene bak dette er jeg usikker på, men årsaken er klar for min del. Jeg forandrer kun en og en ting i kosten, slik at jeg er sikker på hva som er årsaken om det blir forandring. Slik driver jeg vitenskaplige studier på min egen kropp, sånn at jeg er min egen dokumentasjon 
|