Sv: Går så bra i uken, men sprekker i helgen
Her kommer det noe fra meg som ved første øyekast ser dumt ut men som jeg tror har noe for seg.. Bær med meg her..
Dr. Phil sier stadig at du kan ikke slutte med endårlig vane, den må erstattes med en annen vane. Nå liker jeg ikke sitere TV folk i det hele tatt, men dette tror jeg er kloke ord. Dersom du kjenner et sug etter en ting så må du fylle tomrommet med noe annet. Enten som de andre sier med "godkjente godterier" eller med andre aktiviteter.
Har du noe annet du kan gomle på? Har du spurt deg selv "hvorfor vil jeg ha dette? er jeg sulten? Er jeg gomlesjuk? Kjeder jeg meg"? Kaaaan hende det hjelper litt dersom du reflekterer over det før du spiser det? Eller om du tar en slurk med fløte, eller noen paranøtter istedenfor?
En annen ting jeg las et sted på nett (herregud for en mediaslave jeg er) er at dersom du virualiserer at du spiser den tingen, altså du må se føre deg at du åpner skapet, tar av sjokoladepapiret, stapper det i munnen og smaker på det, tenke på hvordan det smaker.. ja det alene kan hjelpe overvinne godtersug for hjernen lager "tilfredsstilt signaler" som går ut til kroppen. Kan visst være et nyttig redskap dersom det gjøres riktig..