Sv: Hjelper ikke trening?
Som vanlig har du helt rett Nerthus  Skaldeman er langt fra negativ til trening og det var faktisk daglige gåturer som fikk han ned de siste kiloene. De aller fleste anbefaler vel daglig aktivitet eller trening om du vil, men mener at man først og fremst skal fokusere på et riktig kosthold også kan treningen komme når helsa begynner å bli bedre. Trening eller fysisk aktivitet er jo så mangt, for noen er en liten gåtur til butikken trening nok og for andre, som meg selv, er det minst en time knallhard trening på treningssenter som gjelder, men jeg begynte jo i det små jeg også. Har en løype som jeg brukte neste 1 1/2 time på og gå da jeg begynte å trene for en del år tilbake, nå jogger jeg den på ca 40 min.
Selv liker jeg og trene hardt og jeg er avhengig av det for at kroppen skal fungere. Går litt ned i vekt, men det som betyr mest er at kroppen endrer seg noe helt voldsomt på kort tid. Jeg begynner å få definerte armer og bein og nå begynner jeg faktisk å like det jeg ser i speilet. DET betyr enormt mye mer enn noen tall på vekta, blir alt for ofte for mye fokus på de talla på vekta i stedet for det som målebånd, speil og klær viser.
Trening handler om så mye mer enn bare vektnedgang og bygge muskler. Det handler om både psykisk og fysisk velvære, og jeg blir ihvertfall veldig glad og energetisk av å trene.
Jeg vil anbefale en eller annen form for fysisk aktivitet dersom man har helse til det. Trenger ikke å melde seg inn på treningssenter eller får PT til og begynne med. Gjør sånn som jeg finn ei løype og gå tur så raskt som man klarer, ta tiden og se om du kan forbedre den tiden med f.eks 1 min hver uke. Hvis man i tillegg kan gå i naturskjønne opplevelser får man det på toppen av det hele. Dessuten finnes det en del lette øvelser som man kan gjøre hjemme og Zumba er veldig enkelt (finnes dvder og på WI).
Det jeg vil frem til er at så lenge man har helse til det er det bare gevinster med trening. Husk bare å starte ut veldig forsiktig og øk sakte på, gode sko er også viktig. Man må regne med å bli støl underveis, men det går over.
Og til dere som ikke har helsa til å trene slik som dere ønsker, gjør det dere evt kan. Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet eller la noen gi deg det for det om du ikke trener en time til dagen. Det viktigste er å ha det godt med seg selv eller prøve å komme dit hen at man kan ha det godt med seg selv om det er med eller uten trening, det frå bli opp til den enkelte å finne ut av.
|