Vis enkelt innlegg
Gammel 08-09-05, 17:36   #2
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Lovinda

Prøver igjen, og håper noen her har svar...

Jeg har snart høstet inn årets avling av rips og solbær fra hagen. Tidligere år har jeg laget gelé av dette med å bruke Certo flaske og fulgt oppskriften på den når det gjelder vann og sukkermengde.

Etter å ha lagt om kostholdet til lavkarbo, trenger jeg nå å lage gelé med annet søtningsstoff enn sukker. Og det er her jeg trenger noen god råd fra dere. Hva kan jeg bruke istedet? Blir det bra hvis jeg bruker f.eks. Natreen i stedet? Eller fruktose? Hjelper ikke sukkeret også til å få geléen stiv? På Certoflasken advares det mot å bruke fruktose eller kunstig søtningsmiddel da geléen ikke vil bli stiv.


Har allerede gitt bort all geléen fra i fjor siden det var sukker i den... Så nå håper jeg å kunne lage en som jeg selv også skal kunne ha glede av. Håper noen har erfaring med dette og kan hjelpe meg.

Hei Lovinda!
Tror ikke du kan bruke hverken Natreen eller fruktose hvis du skal lage den vanlige solbær og ripsgeleen,- der må det nok desverre mye vanlig sukker til tror jeg.
Jeg har ikke syltet og saftet mye, men dersom du koker opp bærene og får presset ut saften kan du fryse den i passe porsjoner. Kok så opp og tilsett Natreen eller fruktose i en passe porsjon (tror nok fruktose vil være best til dette)og bruk gelatin for å få det stivt. Ha det på hermetisk lukkede glass i kjøleskapet. Tror ikke det vil holde seg så lenge, (har aldri gjordt dette selv ), så ikke lag stor porsjon første gangen. Før i tiden fantes det et pulvet , tror det het Atarom eller noe sånt. Det forlenget holdbarheten. Kanskje det finnes enda??
Lykke til.

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat