Sv: Atkins og proteinmengde - forstår du dette?
Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.
Hei! Jeg ser dere spekulerer på en tabell (som jeg ikke har lest/hørt om)
MItt spørsmål i denne tråden er hvor mange g proteiner dere inntar hver dag?
Jeg tror at et for stort inntak av proteiner har gjort at jeg ikke har gått ned i vekt (4 kg på 11 mndr er ikke noe å skryte av når en har 15-16 mer å ta av). Jeg har lest meg litt rundt, og funnet at jeg som er 170 høy skal (bør ha) 70 g/dag. Jeg er litt romslig og går opp til 80 g/dag. KH er mellom 10-15 g/dag, resten fett. Etter at jeg begynte med mer fokus på proteinmengdene har kroppen faktisk trukket seg sammen. Så tilbake til spørsmålet mitt; hvor mye bør en ta inn av proteiner?
Hei, det er litt delte meninger om dette, alt etter hvilken kostholdsfilosofi man konsulterer. I denne tråden handler det om Atkins, som advarer mot altfor høyt proteininntak, men likevel lar anbefalingene i forhold til høyde være ganske åpne. (For meg, kvinne på 157 cm, står det feks "70-145 gram protein, tilsvarende ca 430 gram proteinrik mat".) - Jeg vil tro det lureste her er å se an seg selv og egen livsstil og ha i bakhodet at om man er veldig aktiv, kan man godt spise mer protein, og er man mer inaktiv, så trenger man nok ikke fullt så mye.
Ifølge andre filosofier, som feks Optimal Ernæring, skal man helst ikke ha mer enn 1g protein per kilo ønsket kroppsvekt, såvidt jeg husker - sånn for å illustrere at det er forskjellige meninger ute og går...
Selv har jeg ME og er følgelig temmelig inaktiv, så jeg forsøker så godt jeg kan å begrense proteininntaket mitt i forhold til dette - men det er ikke så lett når kjøtt er favorittmaten over alt annet. 
|