Vis enkelt innlegg
Gammel 12-06-11, 13:29   #2
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Personlig treningsprogram og kostholdsprogram

Kostholdet kan andre svare på bedre enn meg, men synes ikke treningsprogrammet var spesielt bra. Mange av øvelsene er isolasjonsøvelser som gir laber fremgang og gjør at du må bruke mye tid for å få trent gjennom kroppen. Omtrent all forskning viser at du bør trene hver muskel 2-3 ganger i uka eller mer for optimal fremgang og muskelvekst. Sit-ups er ei søppeløvelser som verken gir muskelvekst (siden hofteleddsbøyeren tar over så mye av jobben at magemusklene jobber lite) og ikke øker styrken. Vanlige crunches er bedre, men prøv f.eks ab-wheel eller roll-outs på terapiball.

Eks på treningsprogram jeg ville vurdert om jeg var deg:
Dag 1:
Dype knebøy (lår misnt vannrett) 5x5
Benkpress 5x5
Stangroing med eller uten bryststøtte 5x5
Ab-wheel 3xmax antall

Dag 2:
Markløft 1x5 (jobb deg oppover til et toppsett på 5)
Skulderpress foran 5x5
Chin-ups eller omevnt roing 3xmax (greier du mer enn 3x10 så ta på vekt)
Sideplanken 3xmax antall sekund hold

Dag 3:
Utfall bakover eller step-ups 3x8
Benkpress 3x8
Smal nedtrekk eller sittende roing 3x8
Ab-wheel eller crunches med vekt 3xmax antall

Med dette programmet sparer du tid og vil oppnå raskere fremgang spesielt som nybegynner\middels trent. Isolasjonsøvelser kan ha sin plass, men for nybegynnere gir de ikke økt framgang om man bruker baseøvelser i tillegg. I tillegg gir baseøvelser som knebøy bedre hurtighet i løp, bedre energiøkonomisering i utholdenhetsidrett. Armhevinger øker kasthastighet i f.eks håndball osv. Dette vil du ikke oppnå med isolasjonsøvelser desverre.

Hilsen fysio og personlig trener, bare spør hvis det er noe

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat