Sv: Atkins og proteinmengde - forstår du dette?
Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.
Hei, det er litt delte meninger om dette, alt etter hvilken kostholdsfilosofi man konsulterer. I denne tråden handler det om Atkins, som advarer mot altfor høyt proteininntak, men likevel lar anbefalingene i forhold til høyde være ganske åpne. (For meg, kvinne på 157 cm, står det feks "70-145 gram protein, tilsvarende ca 430 gram proteinrik mat".) - Jeg vil tro det lureste her er å se an seg selv og egen livsstil og ha i bakhodet at om man er veldig aktiv, kan man godt spise mer protein, og er man mer inaktiv, så trenger man nok ikke fullt så mye.
Ifølge andre filosofier, som feks Optimal Ernæring, skal man helst ikke ha mer enn 1g protein per kilo ønsket kroppsvekt, såvidt jeg husker - sånn for å illustrere at det er forskjellige meninger ute og går...
Selv har jeg ME og er følgelig temmelig inaktiv, så jeg forsøker så godt jeg kan å begrense proteininntaket mitt i forhold til dette - men det er ikke så lett når kjøtt er favorittmaten over alt annet. 
Takk! for godt svar. Jeg har lest det med 1g/kg kroppsvekt (et sted i forumet) og det er den jeg har tatt til meg. Jeg har lenge spekulert i om for mye protein har vært en av årsakene til at jeg ikke har gått ned, så jeg svelget det jeg kom over da jeg leste det. Som jeg sa har jeg satt meg en grense på ca 80, men trekker ikke dyna over hodet om jeg går litt over. Før lå jeg nemlig på 140 +/-. Blir spennende å se om "grensen" jeg har satt fungerer . Sånn sett følger jeg ikke en spesiell filosofi; prinsippet er mye fett, passe protein og minimalt med karber.
Ser du er kjøttelsker og jeg ønsker deg skikkelig lykke til med ME og redusert proteininntak. Den koblingen kan ikke være enkelt
|