Sv: Blubba skal til syden, men hva soler jeg meg i?
Heisann! Hørt om spotlight-effekten? Det er den tanken vi har om at i det øyeblikket vi beveger oss ute blant folk, så legger alle merke til oss. Dette er noe av det som kan gjøre at man utvikler angst for forsamlinger, at du tror alle ser alt du gjør. Sannheten er at de fleste har nok med seg selv.
Tenk etter nå, hun du handlet hos tidligere i dag, hvilken farge hadde hun på øynene? Det er kanskje vanskelig å si..men hva med fargen på skjorten hennes da? La du merke til den? Kan du si helt sikkert hvordan den så ut? Eller kan du huske hva som sto skrevet på skjorten? Navneskiltet? La du ikke merke til det? Men dere snakket jo sammen, dere hadde jo direkte kontakt?? Hvem satt du vet siden av på bussen i dag? Hva hadde hun/han på? Hvordan var kroppsfasongen? Kollegaene dine, hva hadde de på seg i dag? Du var jo sammen med dem i hele dag, det burde du ha en mulighet til å huske, vel?
Et fåtall av oss er eksepsjonelt oppmerksomme, og får med oss slike detaljer. Den store majoriteten av oss, tar rett og slett ikke innover oss hva sidemannen driver med.
Det er virkeligheten.
Så er det selvbildet, da. Det må vi jobbe med på egenhånd. Men det hjelper kanskje å vite at nesten alle jeg kjenner, tykk eller tynn, gruer seg til den første bikinidagen. Man føler seg plutselig veldig naken der man står, uten en t-skjorte eller en tunika å dra i.. Hjelpes, hele kroppen vises jo! Hjelper ikke akkurat å dra inn magen heller.. Men vet du hva som hjelper? Å rette opp ryggen, heve hodet, og kose seg i sola, sammen med alle de andre. 90 % av de som er på stranda har hatt akkurat de samme tankene som deg. 
|