Vis enkelt innlegg
Gammel 15-06-11, 11:04   #19
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Er man garantert vektnedgang når man er i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Lavkarbo stabiliserer blodsukkeret og reduserer insulinutskillelsen. Insulin er det hormonet som gjør at overskuddsenergi kan lagres som fett på kroppen. Ved fravær av insulin, ruler hormonet glukagon som frigir enzymer som gjør at fett kan komme UT av fettcellene på kroppen og brukes som energikilde. (Veldig forenklet forklart). Så spiser du så lite karbo som du gjør, er det nesten umulig og legge på seg. Jeg sier nesten, fordi noen KAN legge på seg om de spiser for mye kalorier i forhold til kroppens behov for energi.

Noe mange ikke vet om er ASP (acetyl stimulating protein hvis jeg husker rett) som gjør det mulig å lagre fett uten insulin til stede. Man snakker da om ASP-resistanse (som heldigvis få har) som nok vil dukke opp mer og mer framover i lavkarbokretser som en mulig forklaring i tillegg til høyt kaolriinntak når man ikke går ned i vekt. Heldigvis metter lavkarbomat så bra samt at f.eks protein gir en metabolsk fordel så de aller fleste ender opp med å spise mindre kalorier enn på lavfett hvor man må sulte seg ned i vekt.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat