Sv: Historien til Renee Williams, 400 kg
Hormonet ghrelin som ligger i magesekken er med på å trigge kroppen til å ville gå tilbake til maxvekt uansett hvor mye man klarer å gå ned i vekt. Den store fordelen med en vektoperasjon er at man kobler bort den delen av magen som produserer dette hormonet, og man har derfor ikke den samme triggingen for å gå opp igjen i vekt etter man har gått ned ved hjelp av en vektoperasjon.
Jeg har veid ganske mye, og selv etter flere år med lavkarbokost og masse kunnskap om lavkarbo valgte jeg å gjøre en vektoperasjon, mye fordi jeg ikke hadde motivasjon til å leve på streng lavkarbokur i årevis uten utskeielser. Jeg har ikke psykiske problemer, eller noen store underliggende greier, og synes det er tåpelig at noen mener at det må jeg ha siden jeg har hatt en bmi på over 50. Jeg har alltid hatt et bra liv, men har vært overvektig siden jeg var en liten jente. Da jeg ble gammel nok til å ta ansvar for maten min selv var selvfølgelig ikke kunnskapen bra nok, men jeg stort sett holdt meg på den vekten jeg hadde da. Selvsagt gått litt ned, og så opp igjen til slik jeg alltid har vært, men jeg må si at vektoperasjonen var et godt valg for meg.
Lavkarbo er min "religion" selv om jeg er vektoperert, og jeg synes det er litt trist at dere fordømmer oss som velger å ta en vektoperasjon. Det virker egentlig ikke som om dere kan nok om hva en vektoperasjon er for noe...
|