Vis enkelt innlegg
Gammel 17-06-11, 10:51   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er det noe galt med stoffskifte mitt?

Lavt jern kan bety en generell betennelsestilstand i kroppen. Det kan være forstatium til en eller annen autoimmun sykdom. (forstyrret stoffskifte/MS/diabetes m. flere) Dette forstadiet er ikke noe vanlige leger "behandler". Men et godt lavkarbokosthold vil ofte kunne hjelpe med å redusere/fjerne betennelsen da både sukker, mel og raffinerte oljer forverrer den.

Jernnivået ditt kan du selv behandle gjennom jerntilskudd. Vær i så fall oppmerksom på at det er to typer jern å få kjøpt - det som er organisk bundet (?) og det som er uorganisk bundet. Det første tas som oftest lettest opp av kroppen uten de sedvanlige bivirkningenen (hard mage/sort avføring). Om du velger å ta jern så ta det gjerne sammen med c-vitamin som fremmer opptaket.

Videre er d-vitamin viktig og b12. Mangel på en av disse kan gi depresjonsliknende symptomer. D-vitaminer er videre viktig dersom du holder på å utvikle en betennelsestilstand siden de modulerer immunsystemet. D-vitamin bør tas sammen med fet mat. Gjerne omega-3 som vi uansett spiser for lite av. Omega-3 er også betennelsesdempende. (Laks/ørret/tunfisk/makrell/sardiner/sild...)

Ja, og ting tar tid. For min del har det tatt mer enn et år så langt og det er fremdeles ting som blir bedre... Ikke rart. Det tok meg 36 år å bli skikkelig dårlig...

Ut fra stoffskifteprøvene dine ser ståa så langt normal ut. Men jeg ville uansett bedt om å få tatt en anti-tpo-prøve for å kunne utelukke et angrep mot skjoldbruskkjertelen.

Jeg sliter selv med "erfaringer" i denne gata.

Lykke til.

smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat