Sv: Hjelp lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Leste for en stund siden at myndighetene skal senke nivået for hva de kaller glutenintoleranse/allergi fordi det viser seg at mange har tydelige symptomer, men ikke faller innfor dagens rammer.
Høres ut som en god ide. I Italia (som er glutenintoleransens høyborg) har de tre kategorier innenfor glutenintoleranse. Det er de som har "bare" en toleranse og kan tåle litt som meg selv, det er de som har utvklet eller er i grenseland for cøliaki også er det de som er hardt rammet av cøliaki og tåler ingenting. Dette ble forklart til meg på gebrokkent engelsk og litt Italiensk så det er mulig jeg ikke gjengir det helt riktig, men de har ihvertfall kategorisert det.
Det er mange som ikke tåler gluten men faktisk ikke er klar over det. Jeg var en av dem. Jeg var ikke direkte syk eller dårlig, men hadde mange småting som plagde meg bl.a. var jeg konstant oppblåst i magen og hadde fordøyelseproblemer. Jeg forstod at noe var galt da jeg gikk på Rode kurs i 8 uker (gjorde alt riktig) men ikke gikk ned. Begynte å leite på nettet og fant dette med glutenintoleranse. Kuttet gluten og begynte å gå ned i vekt og det var min vei inn i lavkarboverdenen. poenget mitt er at jeg tror ikke man utvikler glutenintoleranse på lavkarbo, man har det allerede og når man så kutter det ut og kroppen får "renset" seg blir reaksjonen desto større når man spiser det igjen.
|