Sv: Hvor mye fett
Som nybegynner på dette kostholdet, har jeg kanskje "ikke lov" til å blande meg inn i denne diskusjonen, men jeg tar sjansen, for å få inn noen synspunkter fra ett annet ståsted 
I boken sin om Ketolysekuren (s23) sier Torkil at kroppens evne til gjenbruk av proteiner er så stor at man gjerne ikke trenger mer enn 20-40g proteiner per dag for å opprettholde proteinbalansen. Han anbefaler imidlertid å spise mer enn det for å være sikker på at man ikke bryter ned muskelmasse. Han skriver også at kritikerne av Ketolysekuren mener det er for høyt proteininnhold i maten, og at det kan være belastende for nyrene, derfor anbefaler han høyt vanninntak under kuren.
Man bør også være oppmerksom på at når man spiser mer proteiner enn man trenger, omdannes proteinene til glukose som kroppen bruker som energi. Personlig merker jeg blodsukker svingninger og sug "dagen derpå" hvis jeg har spist veldig mye magert kjøtt/fisk og dermed får et høyt proteininntak.
Jeg tror det er vanskelig å få i seg for lite proteiner med dette kostholdet. Når man bytter ut brødskivene m syltetøy med med egg og bacon, omelett eller laks med eggerøre, bytter ut snacks som sjokolade og chips med ost og nøtter, og sannsynligvis også spiser mer kjøtt/fisk til middag når man kutter ut pasta, ris og poteter, vil man automatisk få i seg mer proteiner enn i sitt tidligere kosthold. Selv har jeg aldri spist mer proteiner enn jeg gjør i dag, selv ikke i "gamle dager" da jeg som aktiv tenåring trente veldig veldig mye. Jeg tror derfor ikke man trenger være så veldig redd for å få i seg for lite proteiner dette kostholdet
Mange nybegynnere synes det er enklere å pøse på med magert kjøtt som kyllingfilet, skinke, svinefilet og oksefilet enn å øke fettinntaket - fordi det passer bedre med vår tidligere tenking rundt mat. Jeg synes derfor det er viktig å få fram at de individuelle behovene varierer mye. En mann har oftest mer muskler enn en kvinne, og trenger derfor mer proteiner. En som har stor muskelmasse, trenger mer proteiner enn en med lav muskelmasse. En som trener mye, spesielt styrketrening, trenger mer enn en som er lite aktiv. Den feilen de fleste nybegynnere gjør er ikke å spise for lite proteiner, det er å spise for lite fett.
Følte bare behov for å nyansere bildet litt, håper dere tilgir meg om jeg har tråkket uti noe jeg absolutt ikke burde uttalt meg om
|