Sv: Frukt og lavkarbo?
Selv om fruktose er værre for kroppen enn glukose, så er ikke dette noen grunn til å være redd for frukt. Kroppen tåler utmerket en viss mengde fruktose, og om denne fruktosen kommer i form av frukt, så får man også med en del fiber som begrenser de eventuelle skadene fruktosen gir.
Frukt inneholder uansett ikke så mye fruktose. Mesteparten av sukkeret i frukt er glukose. Den største kilden til fruktose, og etter min mening den eneste grunnen til at folk får i seg fruktose i skadelige mengder, er vanlig sukker.
For all del, grønnsaker og bær er bedre enn frukt rent ernæringsmessig, men jeg syns det grenser mot fanatisk dersom man dropper å spise et eple pga antall gram karbohydrat. Det er greit å ikke ha lyst på frukt, og foretrekke andre ting, men dersom du er glad i frukt så skal du ikke ha dårlig samvittighet fordi du spiste et eple eller noen druer.
Det argumenteres for at frukt i dag ikke er det den var før, og dette er helt riktig. Kunstig gjødsel gjør at planter vokser raskere. Jo fortere frukten vokser, jo mindre tid får den til å absorbere mineraler fra jordsmonnet, og næringsinnholdet blir fortynnet (=det er mindre næringsstoffer i frukt sammenlignet med tidligere/økologisk dyrket frukt).
Sprøytemidler beskytter mot ytre belastninger, noe som gjør at frukten produserer mindre forsvarskjemikalier/antioksidanter. Selv om frukt er en dårlig kilde til vitaminer og mineraler, er det en god kilde til noen kreftbekjempende stoffer under samlebegrepet fytokjemikalier. Frukt med tynt skall (som eple) inneholder mer av alle disse stoffene enn frukt med tykt skall (banan, appelsin).
Jeg syns det er en uting at frukt blir fremstilt som noe usunt i lavkarbomiljøet. Frukt og bær er gode alternativer til f.eks. dessert eller som ingrediens i måltider.
Konklusjonen blir: Ikke få dårlig samvittighet dersom du spiser frukt. Velg gjerne økologisk dyrket frukt, som har et høyere innhold av mikronæringsstoffer og antioksidanter/fytokjemikalier.
|