Demotivert nybegynner
Hei, alle dere flotte, flinke ketolysemenneskene!
For et par år siden hørte jeg for første gang om denne dietten, og tenkte "hah, for godt til å være sant - selvsagt funker det ikke".
I løpet av det siste året har jeg hørt om flere som er på den, og som raser ned i vekt. Et par av mine beste venner krymper omtrent rett foran øynene mine, og sverger til mye fett og lite karbo. Jeg ser med mine egne to øyne at det er effektiv.
Likevel har jeg en liten stemme inne i hodet mitt som sier at "men det er DEM. Dette kommer ikke til å virke på DEG. Bare kos deg med iskremen din du, ketolyse vil ikke virke for deg uansett". Så jeg gjør det. Jeg tenker at jeg skal styre unna karboene, men så snart en fristelse viser seg (og det kan være hva som helst; is, pasta, ris, hvitløksbrød, frukt, potetmos ...) ramler jeg rett tilbake til "det virker nok ikke på meg"-holdningen. Jeg har prøvd så mye annet tidligere som ikke har hatt nevneverdig effekt, annet enn å på sikt legge på enda flere kilo. I dag ligger jeg på hele 120 kilo!
Jeg sliter med motivasjonen før jeg i det hele tatt har begynt. Delvis pga. den ovennevnte grunnleggende mangelen på tro, og delvis fordi dietten innebærer at jeg må kutte ut absolutt ALT jeg synes er så godt. Ketolyse er ekstra vanskelig for meg, fordi jeg er ikke så glad i grønnsaker, og de få grønnsakene jeg faktisk liker er selvfølgelig de som man anbefales å styre unna. Jeg er heller ikke glad i dressinger og ting som er rømmebasert, og tåler ikke sterk mat. Dette gjør en ketolysemeny svært begrenset, for min del.
Eller gjør det det? Det er her jeg håper at et kunnskapsrikt forum kanskje kan hjelpe til.
Jeg vet at det finnes mye informasjon. Jeg har skummet gjennom den første nybegynner-tråden som er så stappfull av tips og linker at jeg nesten fikk hodepine. Jeg vet at det finnes en bok jeg burde lese. Jeg vet også at jeg sannsynligvis ikke kommer til å få lest den, eller noen annen stor mengde av nyttig informasjon, fordi det blir for mye på én gang.
Ikke bare er jeg feit, jeg sliter også med depresjon (mye på grunn av vekta). Dette gjør at jeg veldig lett blir sliten og overveldet, og slike store prosjekter som å sette meg inngående inn i en ny diett blir nært sagt umulig. Skulle jeg derimot få presentert de viktigste punktene først, og resten litt etter litt, er det større sjanse for at jeg vil klare å fordøye det, og forstå det.
Jeg vet ikke selv hva som er mest viktig å vite til å begynne med, men det er det kanskje noen andre som vet? Hittil består min ketolysediett av egg og bacon, kjøttdeig med smeltet ost over, og joikaboller. Dette blir veldig kjedelig i lengden, og er en meny som nærmest oppfordrer til at jeg skal sprekke.
Jeg vet ikke engang hva jeg helt konkret spør etter, annet enn hjelp. Kan noen hjelpe?
|