Vis enkelt innlegg
Gammel 22-06-11, 08:40   #17
tarante
Medlem

tarante sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Vestfold
tarante er på en erverdig vei

Sv: Demotivert nybegynner

Vil bare ønkse deg masse lykke til! Jeg håper du tar steget helt ut og prøver - du kommer garantert ikke til å bli skuffet. Hva har du å tape på å prøve? Bare muligheten til å spise vanlig sjokolade og potetgull, fråtse i pasta, pizza, loff og poteter.... Det finnes lavkarbovennlige alternativer til det aller meste
Potetstappe - Blomkålpure, smaker nydelig (litt søtt)
Fløtegratinerte poteter - bruk sellerirot i stede for potet (blir mildere på smak jo lengre den får stå)
Pommes Frites - kan lages av sellerirot
Sjokolade - finnes både helt uten sukker og 70%-86% kakao
Potetgull - Bacongull (tror det er Maarud sin) er utrolig lav på karboinnhold
Brød/knekkebrød - bak selv, jeg hadde ikke overlevd uten mine lavkarboknekkebrød.

Jeg er på mitt 3. forsøk med lavkarbo. Siden de to forrige forsøkene har jeg jobbet endel psykisk med meg selv. Prøvd å programmere hjernen til at jeg faktisk ikke har det værre enn andre, mange har det mye værre enn meg, det er ikke synd på meg. Jeg fortjener å være tynn og å ha det bra!

Hele livet har jeg vært overvektig, og det å skulle gå ned i vekt var skremmende fordi jeg har bestendig vært den fete. Den siste tiden har jeg veid ett sted på 90-tallet, og med 2 dager trening hver uke + å kutte ut godis hver dag, bare i helgen, har jeg gått ned 5,8 kg på 4 måneder. Da jeg kom ned på 80-tallet ble jeg så skremt at jeg startet å spise igjen... jeg hadde da ikke veid noe på 80-tallet på maaaaange år. Så kom skuffelsen igjen.... Derfor valgte jeg å forsøke på lavkarbo igjen nå, med oppstart 13. juni. på disse 9 dagene har jeg gått ned 5,6 kg, så i dag veide jeg 85,4 kg - og er utrolig fornøyd med det. Om 3 dager reiser jeg til pizza/pasta landet Italia, og nå har jeg bestemt meg for at denne vektnedgangen skal jeg ikke ødelegge. Jeg skal ikke "kose" meg med Pizza og Pasta, jeg skal KOSE meg med karbovennlig mat!

Mitt beste tips: Finn en frokost du liker og som du greier å spise hver dag (for meg ble det et lavkarboknekkebrød med to kokte egg og masse majones). Da slipper du å tenke og fortvile rundt for å finne ut hva du skal spise og kanskje ender opp med en helt vanlig brødskive. Kos deg litt hver dag, f.eks cottage cheese eller pisket krem m/søtningstoff og litt kakao. Middag går som regel greit hvis du greier å spise rent kjøtt, koke ut panna med fløte og greier å få ned litt grønnsaker ved siden av. Så kan du etterhvert utforske nye oppskrifter og se om du finner noen nye favoritter ;-) Etter en liten stund i ketose mister jeg lysten på mat - finnes ikke sulten og må "tvinge" i meg to måltider om dagen....

Gi det et forsøk! Masse lykke til!!!

tarante er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat