Vis enkelt innlegg
Gammel 22-06-11, 20:04   #40
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Frukt og lavkarbo?

Jeg spiser frukt og bær / masse grønnsaker hver dag med god samvittighet, men jeg lever på lavkarbo (som slettes ikke trenger å være helt ned i 5-25 karber pr dag, pr definisjon er det lavkarbo om man f.eks spiser 72 karber også) for å lettere leve med diabetesen min.
Jeg velger alltid å spise frukt og bær rett etter et måltid. I måltidene mine er det alltid fett, og da blir effekten av frukten på blodsukkeret mitt mye lavere enn om jeg spiser frukt mellom måltidene.
Når det gjelder grønnsaker som gulrot f.eks., så er den glykemiske belastningen på kroppen mye lavere om man spiser gulrota rå, istedet for å koke den.
Det samme med potet, som kokt er det en skikkelig blodsukker-slegge. Avkjøles poteten og brukes i en fet og god salat, så stiger plutselig ikke blodsukkeret mitt så mye.
Nå er jeg klar over at om man følger en strikt plan med ekstremt få karber, så er det vanskelig å spise mye frukt. Men jeg anbefaler å også se litt på den glykemiske belastningen i stedet for bare å se på karbe-innholdet.
Jeg har for eksempel funnet ut at i min kropp vil bønner senke blodsukkeret ved en vanlig middag (som består av en stor andel grønnsaker) i stedet for å øke det....

Sist redigert av BenteR : 22-06-11 kl 21:22.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat