Vis enkelt innlegg
Gammel 13-09-05, 09:22   #24
David
Medlem

Medlem siden: Aug 2005
Alder: 49
David er ny på veien

Sitat:

Jeg stemte SV, jeg. Men når det kommer til skolepolitikk har vel ingen partier enda greid å overbevise meg. På venstresiden er man alltid så opptatt av at de barna som ikke er så sterke må få et godt tilbud. Men hva med barna som er teoretisk veldig sterke, og ligger langt foran de andre? Hvordan skal man takle dem?

Jeg var et av de barna, og jeg vil påstå at jeg ble grovt forsømt faglig, og mangel på utfordringer ødela min entusiasme og glede over å lære.

Det er ikke bra. Dessverre er problemet i skolen at det er de barna som er jevnt gode som får best oppfølging. De dårligste og de flinkeste får dårligst oppfølging, viser forskning.
Det handler om to ting, spør du meg, lærerutdanninga og ressurser i skolen.
Jeg går siste året på lærerskolen nå, og vi har altfor lite pedagogikk og metodikk. Det satses på faglige løft, men problemet ligger ikke i at vi lærerstudenter ikke kan fagene våre - det er det å lære bort som er det vanskelige. Her må vi få mer veiledning og undervisning. I tillegg må vi bli enda bedre til å se hver enkelt elevs utfordringer.

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er en rik skole i stand til å gjøre skoledagen bedre enn en fattig skole - samme hva slags kunnskaper lærerne sitter inne med. En rik skole kan ha høyere lærertetthet, og dermed legge enda bedre til rette for læring. Flere lærere pr elev.

Det er sikkert enda mer som kan diskuteres, men jeg mener dette er hovedproblemene i norsk skole. I tillegg kommer opprustning av skolebygg og "kunnskapsløft", men det er andre diskusjoner...

David er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat