Sv: Starte med RYP, trenger et par råd
Hei :-)
Jeg har holdt på med RYP en stund og synes det er et kjempebra program! Jeg har gjort programmet med personlig trener på ca hver tredje økt (1 gang per uke med PT, 2 ganger per uke på egen hånd). Trener på treningssenter.
Jeg vet ikke hvor sterk du er, men jeg var ganske utrent da jeg startet på grunnprogrammet og hadde da 10-reps på 25 kg på knebøy og markløft (er nå oppe i 45 kg). På slutten av grunnprogrammet (5.-6. uke) når jeg skulle ta 4-reps brukte jeg vekter på 50 kg, så jeg tror kanskje du bør ha litt mer å gå på etterhvert.. Du har ikke tilgang på treningssenter da?
Jeg bruker tredemølle eller grusveier med slak oppoverbakke til intervalltreningen, men du kan sikkert bruke elipsemaskin dersom du greier å få opp pulsen nok med den. Pulsklokke er et must! :-)
Når det gjelder kosthold så har jeg holdt meg til vanlig lavkarbokosthold a la Lindberg og delvis brukt litt proteinshaker rett etter trening. Det har fungert bra for meg. Jeg har ikke fått målt fettprosenten og muskelmassen min etter endt grunnprogram, men ser at jeg har fått mer muskler og mindre fett på kroppen.
Det hadde vært morsomt å hørt hvilke erfaringer du gjør deg underveis både i forhold til program og kosthold! Lykke til :-)
Hilsen jente, 30 år, 168 cm, 66 kg.
|