Sv: Likeverd? Respekt?
Opprinnelig lagt inn av Vidundra, her.
Hva som kvalifiserer som mobbing er det nok kanskje bare "offeret" som kan uttale seg om. Folk har forskjellige terskler for hva de oppfatter som mobbing og ikke. Jeg vet bare at dersom jeg hadde startet den tråden og vært mottakeren for slike kommentarer, hadde jeg ikke følt meg velkommen, jeg hadde følt meg mobbet/hånet, og jeg hadde nok forlatt forumet like raskt som jeg kom inn. Jeg trives f.eks. ikke i nærhten av folk som blåser røyk i ansiktet mitt rett etter at jeg har sagt "jeg tåler ikke røyk" (en ligning satt på spissen, men poenget burde være tydelig). Nå er jeg riktignok noe mer følsom enn hva vanlig er, men det skader aldri å ta hensyn til andres følelser og tenke seg litt om før man poster. Spørsmål som "Kan dette oppfattes som kjipt?" og "Hva bidrar denne kommentaren til?" kan være fine å ha i bakhodet.
Jeg har en venninne som en gang mente at "jeg burde kunne være helt ærlig og si akkurat hva jeg mener om alt og alle, for det burde folk tåle". Hun lærte etter hvert at det var en sikker metode for å ikke ha mange venner, og har i dag blitt mye mer hensynsfull. Nå ser folk henne som den trivelige, hjelpsomme personen hun er, i stedet for "hun som til enhver tid usensurert må si akkurat det hun tenker", og det har vært en positiv forandring for både henne og andre. 
Vel, nå var det du som følte at TS i den andre tråden ble mobbet. Om han hadde vært redd for dårlig mottakelse her, hadde han nok ikke startet sin "karriere" som medlem med et innlegg som kritiserer ordbruken til 98% av brukerne. 
|