Sv: Likeverd? Respekt?
Opprinnelig lagt inn av senorita, her.
Jeg mener nå at man må kunne være ærlig med folk jeg.... Er det bedre å lyve altså bare for at den andre ikke tåler å høre sannheten? Noen ganger er sannheten det man trenger å høre.
Dette er neppe noen uenig med deg i. Klart man skal være ærlig, men det finnes mange måter å være ærlig på. TS ba folk om å slutte å bruke en forkortelse; en måte å være ærlig på er å ignorere forespørselen. En annen er å, på saklig vis, svare at "Beklager, det kommer jeg ikke til å gjøre (fordi ...)". Løgn i dette tilfellet hadde vært å svare "Javisst, det skal jeg gjøre" og deretter ikke gjøre det.
Det er en stor forskjell på å gi et ærlig svar, og å håne personen for spørsmålet/oppfordringen. En stor forskjell, og en vesentlig forskjell. Det ene er akseptabelt, det andre er det ikke.
Igjen, dette er ikke ment som en kommentartråd for eksempeltråden. Kun en oppfordring (hvis jeg tør ...) om å tenke seg om før man kommenterer. Og les gjerne ting som andre har skrevet først, også, så kanskje andre slipper å gjenta seg selv. 

|