Vis enkelt innlegg
Gammel 26-06-11, 11:50   #46
Vidundra
Medlem

Vidundra sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Vidundra er ny på veien

Re: Sv: Likeverd? Respekt?

Opprinnelig lagt inn av Regret, her.

Jeg bare lurer, Vidundra.. Hva skulle vi ha svart i den nevnte tråden?
"ja, nå slutter alle å si det ordet, bare fordi TS ville det. Han har jo TROSS ALT bedt om det, og da mååå vi jo selvfølgelig gjøre det, hvis ikke er vi jo respektløs.. " ? Vi som ikke var enige i det ville alle gi en grunn eller to til hvorfor det ikke fungerer sånn, og såvidt jeg så var der 0 form for mobbing, trakasering, nedlatende kommentarer eller noe som helst som kan tolkes som respektløst, så jeg fatter ikke hvorfor du skal lage ENDA en tråd om denne tråden.. Dette forumet er svært hjelpsomt, og med hjelpsomt så mener jeg at folk svarer. Du får svar her, og det er det som gjør det så lærerikt også, så det at han fikk et par svar som du tydeligvis ikke likte gjør oss da vel ikke respektløse vel?

Så som sagt jeg lurer, hva er det riktige svaret i den tråden?

Siden du spør direkte må jeg vel svare, selv om svaret på spørsmålet ditt allerede er gitt i tidligere innlegg som du kanskje ikke har lest.

For det første har jeg ALDRI sagt at man må være ENIG med noen om deres meninger for å kunne vise en viss respekt. Det er ikke det dette handler om. Ikke i det hele tatt. Selv står jeg på sidelinjen i den omdiskuterte debatten - jeg har verken noe imot "karber" eller "karbohydrater", og kan forstå både TS' ønske om korrekt bruk, samt andre forumbrukeres ønske om en simplifisert forkortelse. Sånn.

Det jeg derimot HAR reagert på er MÅTEN folk har svart på. Jeg mener IKKE at man bare skal smøre vedkommende og si "Åjaaaa, selvfølgelig retter vi oss etter ditt ønske". Som jeg har skrevet opptil flere ganger tidligere, mener jeg et saklig svar f.eks. hadde vært "Beklager, men det gidder jeg ikke, jeg synes det er mye greiere å bare skriver 'karber'". For eksempel. Å svare TS' ønske med meningsløse kommentarer skrevet kun for å slenge ordet "karber" i trynet hans, er både banalt og respektløst. Det blir litt som å sitte ved siden av et barn som tygger tyggegummi og blåser en boble; når du så gir beskjed til barnet om at du liker ikke at det blåser boble, begynner det å blåse enda flere og gjerne rett foran ansiktet ditt - kun for å irritere og provosere. Flere av svarene som TS fikk i den tråden var akkurat slik. Det var kanskje ikke mobbing, men det var unødvendig og det var respektløst. Merk at jeg her bruker et barn, og ikke en voksen, som eksempel fordi en voksen ville tenkt "Det var nå et pussig ønske, jeg får be ham om å tåle det eller gå et annet sted" i stedet for å utagere barnslig oppførsel.

Flere av kommentarene i den omtalte tråden består utelukkende av meningsløse setninger slengt inn kun for å bruke ordet "karber" provokativt - ett av innleggene var ikke engang en setning, kun ordet "karber" i caps lock om igjen og om igjen og om igjen. Morsomt for brukerne, sikkert, men også komplett unødvendig, meningsløst og ja - respektløst. Joda, han fikk svar, men svarene var useriøse og meningsløse. Dette er latterliggjøring av TS' ønske om å bruke det korrekte ordet, og selv om det ikke nødvendigvis var vondt ment, kan man jo lure på hva hensikten med slike kommentarer er - nytteverdi har de i alle fall ikke. Dersom jeg noen gang skulle driste meg til å spørre om noe her inne, vil jeg mye heller IKKE ha svar, enn å få svar som er ment å provosere og erte meg.

For det andre har jeg IKKE laget enda en tråd om dette. Det er det DERE som har gjort. Jeg startet denne tråden med "karber"-tråden som EKSEMPEL til å stille spørsmål ved om dette er et forum hvor slik oppførsel og slike holdninger aksepteres. Denne tråden var, da jeg først startet den, generell. Likevel ble den, av andre, styret rett tilbake til "karber"-tråden; kanskje fordi noen følte seg truffet og ville rettferdiggjøre seg selv? De fleste som har svart på denne tråden, og kritisert meg for å starte den (at man overhodet kan bli kritisert for å rette litt søkelys på gode holdninger og verdier er forøvrig også noe som forundrer meg), har gått konkret inn på ting som har blitt skrevet i den andre tråden, uten at det var noe jeg hadde ønsket med denne tråden. Jeg hadde ønsket meg en mer generell debatt om hva som kjennetgner konstruktive, positive, nyttige innlegg kontra de som er meningsløse, provokative og respektløse. I stedet har jeg fått pepper fordi jeg våger å tenke at noen på dette forumet ikke utelukkende skriver flotte, vidunderlige og meningsfylte innlegg hele tiden, samtidig som jeg har fått en del positiv tilbakemelding privat, hvor flere påpeker at dette ikke er første gang man har hatt problem slik som i "karber"-tråden. Dette er altså tydeligvis ikke noe jeg bare har innbilt meg. At folk kommer i etterkant og sier at "men jeg mente det jo ikke sånn, det var da bare for moro" er en god start, men jeg vil likevel oppfordre folk til å tenke seg om en gang eller to før man skriver.

Jeg mener IKKE at man skal gå på eggeskall og være redd for å si hva man mener. Dette er også en feilaktig mening som har blitt lagt i munnen på meg, og som jeg aldri har sagt. Jeg mener derimot at man skal bruke et par sekunder på å tenke over HVORDAN man framlegger meningen sin, og om det bidraget man kommer med faktisk har et saklig innhold eller om det bare er meningsløs erting og provosering.

Uten at jeg skal rope det store, fæle M-ordet noe mer, vil jeg gjerne dele en liten historie om hvordan folk kan tenke og oppfatte ting veldig forskjellig; til ettertanke: En venninne og jeg gruet oss alltid til å dra hjem fra barneskolen. Det var en liten guttegjeng som elsket å "ta oss" på veien. De kalte oss ting, dyttet oss i bakken, og tømte innholdet i ranslene våre utover; gjerne i en liten sølepytt. Nei, det var ikke så ille, men der og da var det skrekkelig. Omsider tok klasseforstander og foreldre fatt i dette, og svaret fra guttene da de ble spurt om hvorfor, var et uskyldig og lett "Men det var jo bare for moro!" Moro for dem ja, men ikke for oss.

Og til slutt, et spørsmål til Nellie: Dersom du mente det du skrev der, rett frem og bokstavelig, uten rom for tolkning; hvem er det som har sagt at noen "bare bidrar med dritt"? Det har jeg i alle fall ikke fått med meg. Og hvor kommer det frem at jeg "synes det er gøy å lage ti høns av en fjær" og "tolker alt i absolutt verste mening"? (Dersom det er denne tråden du mener ved "ti høns", så kan jeg opplyse om at nei, jeg synes slettes ikke det er gøy, og denne tråden hadde ikke blitt så lang uten alle andres bidrag.)

Vidundra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose? Kanskje? Svar med sitat