Vis enkelt innlegg
Gammel 27-06-11, 06:40   #8475
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Siden du tydeligvis veit hva du driver med, så spør jeg deg, jeg: Er det noen fordeler med å male mandler i mandelkvern kontra å male/hakke dem med hakketilbehør og stavmikser?

Bruker du mandelkvern fra Clas O. får du en fin jevn masse - mandelmel. Jeg har ikke prøvd stavmikser/hakketilbehør men kan tenke meg at det blir litt som en foodprocessor og at du får ujevn størrelse på bitene. Dersom du kjører det legnge nok vil du nok få en homogen masse men da vil du også presse oljen ut slik at du får en seigere masse. Kjører du det lenge nok har du mandelsmør.

Så hva som er best kommer an på hva du skal bruke det til, tanta mi (som er et bake-unikum) sier alltid det at mandler som skal i et bakverk, som f.eks kransekake og suksessterte alltid skal males i kvern for ikke å drive ut oljen da får man ikke rett konsistens. Og det stemmer jeg prøvde å lage kransekake i fondprosessor og det ble bare rart.

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose