Vis enkelt innlegg
Gammel 28-06-11, 19:20   #1
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Føler at jeg trenger skikkelig konstruktiv tilbakemelding her ... Er så usikker

Jeg har fått med meg hovedprinsippene:
Minst mulig karbohydrater, helst mindre enn 5% av dagsinntaket.
Mye fett, helst 75% av dagens inntak
Ca 20 % rent protein i form av kjøtt, fisk, egg, skalldyr.

Så langt så greitt. Dette klarer jeg ganske bra tror jeg.
Kakediagrammet på diett.no viser stort sett denne sammensetningen: 5,75,20.

Jeg veier nå ca 85 kg, har en bmi på ca 32,5 og vil på sikt ned til 65-70 kg om jeg klarer, men i første omgang tar jeg iallefall sikte på å komme under 80...

Men jeg klarer ikke fnne ut hvordan jeg skal begrense meg...
Jeg har slitt med sukkerhunger, gallopperende blodsukker og stått i fare for både diabetes, insulinresistens og pcos i flere år.
Jeg har i tillegg både Graves og Hashimotoes (både lavt og høyt stoffskifte), noe som gjør forbrenningen min veldig ufullstendig

Første uken gikk jeg ned 4 kg, men denne uken har jeg stått bom stille. kanskje gått opp bittelitt igjen faktisk. Jeg har ikke mensen, så det er ikke grunnen heller.

Kan dere se på kosten min og si meg om jeg gjør noe fundamentalt galt?

Typisk frokost:
Omelett av 2 egg, stekt i smør med ca 50 g gulost i, en god klatt rømme på og isbergsalat, 1 liten tomat og stangselleri.
eller
100-200g lungemos
eller
1 boks makrell i tomat med majones og isbergsalat
eller
1/2 avocado, 50g reker, ca 100 g cottagecheese, litt aioli

Lunch spiser jeg ikke hver dag, men det ser ganske likt ut som frokost eller er middagsrester.

Middag:
2-300g kjøtt/fisk
Kokte grønnsaker, fx blomkål, bittelitt gulrot eller brokkoli, eller en salat med litt tomat, stangselleri og isbergsalat.
Jeg bruker saus, smeltet smør eller rømme til

Jeg drikker 2-3 kommer kaffe med masse kremfløte i nesten hver dag. det blir sikkert 1-2 dl fløte pr dag...

Kvelds er kosefaktoren her i huset.... Jeg har begynnt å lage slike ostechips jeg fant tips om her inne. Kavli's baconost i skiver er en favoritt. Gjerne med dipp av seterrømme med hvitløk mmmm
Det går fort ned en 5-6 slike osteflak med en 1/4 boks rømme til

Jeg får i meg ca 2000-2500 kcal pr dag, hvorav ca 200-250g fett, ca 100-150 g protein og 15-30g kh (avhening av om jeg har kost meg litt ekstra eller ikke), men oftest ca 20 g.

Spiser jeg for mye??? Jeg føler jeg må spise såpass for å ikke bli sulten
Spiser jeg for mye melkeprodukter? fløten stiller suget mitt for sukker....

Noen som har tips eller kritikk å komme med her?
Jeg orker ikke spise så mye majones osv, for det blir jeg kvalm av, og de fleste nøtter liker jeg ikke....

FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat