Sv: Fett kjøtt uten svin / kyllingbacon?
I tillegg så svetter ikke grisene, noe som er sagt å gi mere urinstoff i kjøttet. Og noe mange reumatikere reagerer på. Fant dette svaret fra en biolog:
Sitat:
Det er riktig at den ikke svetter, men det er utrolig mye usannheter ute og går når det gjelder grisekjøtt i både ernæringssammenheng og av muslimske argumenter for ikke å spise gris.
Det finnes til og med de som påstår at grisekjøtt er skadelig fordi grisen svetter innov av alle ting, eller at urenheter blir imprignert i kjøttet fordi de ikke kommer ut gjennom svetten.
Skulle man kun holdt seg til kjøtt fra dyr som svetter, så er jeg redd utvalget hadde blitt betydelig redusert.
Og så vidt jeg vet er svetting heller ikke mye utbredt blant fjærkre uten at man snakker om forgiftning av kroppen av den grunn.
Hvis man ønsker å ikke spise gris av samvittigshetsårsaker er det ingen som sier noe på det. Verre blir det når man må ty til forklaringer om at grisekjøtt skal være spesielt usunt eller til og med giftig.
Jeg har hørt flere reumatiker fortelle at de ikke tåler svinekjøtt, selv er jeg også reumatiker - men jeg har aldri blitt bedre av å kutte det ut. Så jeg spiser mye svin og koser meg med ribbe, schnitzler, flesk, stek, nakkekoteletter... 
|