Vis enkelt innlegg
Gammel 04-07-11, 10:23   #8682
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 58
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

En kcal er jo en kcal, altså mengden energi det tar å varme opp én liter vann én grad F/C ved én atmosfæres trykk. Men hva kroppen gjør med energien den får tilført er jo en helt annen sak. Da er ikke lenger en kalori en kalori. Å bryte ned karbohydrater eller fett eller proteiner betyr forskjellige prosesser som hver krever forskjellige mengder energi.

Dr Michael R Eades forklarer dette i bloggen sin her.

Noe som også er viktig er å nevne futile cycles som Dr Eades også skriver om i sitt blogginnlegg. I ketose øker kroppen futile cycles som også øker kroppstemperaturen med ca 0,5º. 0,5º høres kanskje lite ut, men når 80kg masse skal varmes opp 0,5º høyere hele døgnet, så er det snakk om ganske mye energi.

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg ville kjørt på at proteiner, fett og karbohydrater har ulik virkning i kroppen da en kropp ikke er en forbrenningsovn. Fett trigger leptin (???), karbohydrater trigger insulin og proteiner går mye bort i varme under omdanning (kan ikke kjemien bak)... Så siden de ulike næringsgruppene virker forskjellig og avhenger av ulike hormoner er det ikke urimelig at de virker ulikt hos ulike personer. Og så selvfølgelig - utfordre personen til å bevise at "1 kcal = 1 kcal" i hvilken somhelst kropp... Spør gjerne om hvordan dette vil fungere hos en person som har diabetes.

Takk for gode svar!
Vedkommende gir på en måte uttrykk for at jeg er helt novise på området og sånt liker jeg ikke. Har ikke vaket her inne blant så mye opplyste folk i mer enn 3 år uten å lære noe! (Om hvem jeg kan spørre om hjelp, feks)