Vis enkelt innlegg
Gammel 04-07-11, 11:45   #4
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Carpal tunnel syndrom

Har du carpal tunell bør du insistere på en bredspektret stoffskifteprøve før operasjon. Se også om du har noen av symptomene på lavt stoffskifte. Carpal tunnell og tarsal tunnell opptrer ofte som sekundærsymptomer på lavt stoffskifte... De fleste vanlige leger vet ikke om denne sammenhengen.

Den gode nyheten er at mitt carpal-tunnell forsvant da jeg fikk stoffskiftemedisin... og har ikke vist seg siden annet under provokasjonsfasen på melvarer...

Jeg kopierer inn svaret jeg sendte til noen andre ifm. spørsmål om lavt stoffskifte...

Om du har mistanke om stoffskifteproblemer så overbevis legen din om at både TSH, fT3, fT4 OG anti-TPO må tas (de fleste tar bare TSH + fT4). Anti-tpo er viktig fordi den vil fortelle om kjertelen din er under angrep av antistoffer (har man antistoffer er det stor sjanse for at man bare blir verre - selv om tsh og fT4 kan indikere at det ikke er behov for medisinering ... ennå. ) Se også andre blodmarkører lenger nede.

Det er også andre måter man selv kan vurdere om man har stoffskifteproblemer. Har man en morgentemperatur (tatt rektalt med digitaltermometer - andre måter duger ikke) som fast ligger under 36 så har man sannsynligvis et problem, selv om blodprøvene ikke viser det.

Andre tegn - de fleste har noen, ingen har alle
- Frossenhet ("alltid" kald selv om andre synes tempen er ok, kalde hender/føtter)
- Trøtthet (må sove, kommer seg ikke opp, alltid sliten)
- Brain fog
- hud som ikke lar seg ta tak i (henger sammen med vevet under) på lår, legger, armer
- psykiske symptomer (kan være depresjon/irritabillitet/trist/gledesløs/likegyldig)
- håravfall, manglende/redusert kroppshår
- tørr hud
- tynnende/manglende ytre del av øyebryn
- "ikke i form", "giddeløs"
- manglende evne til å trene seg opp/fysisk "svak" (selv hadde jeg problemer med håndstyrken)
- dårlig balanse/koordinasjon
- øresus/hørselsforstyrrelser
- karpal-/tarsalsyndrom (gjerne også ødemer)
- nervopati og/eller leddsmerter
- treg mage
- mensforstyrrelser
- en familie med autoimmune sykdommer (lupus, ledddgikt, sjøgrens, stoffskifte, diabetes, MS...)

Har man en autoimmun sykdom så er man disponert for å få flere.

Blodmarkører som ofte følger lavt stoffskifte
- lavt ferritin
- lav d-vitaminstatus
- lav b12 og /eller folsyrestatus
- mange får høyt kolesterol

De fleste med lavt stoffskifte har/har hatt positiv anti-TPO-prøve. Etter at kjertelen er utbrendt kan denne prøven falle - selv om man har hatt antistoffer.

De fleste får det bedre uten gluten og/eller på lavkarbo. Mange har dårlig næringsopptak (altså vitaminer/mineraler).

Sist redigert av smgj : 04-07-11 kl 11:50.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat