Ubetinget vektnedgang?
Hei alle lavkarbere. Jeg har et lite spørsmål om vektnedgang og lavkarbo: Er det noen som vet om "ALLE" vil ha utbytte av en slik diett? Selvfølgelig er det individuelle forskjeller på hva som passer hver og en av oss best, men vil også slanke mennesker kunne kvitte seg med sittemagen på f eks LCHF, eller er dette først og fremst en kur for de som er overvektige?
Jeg spiste LCHF i to uker i januar, og var i det store og hele fornøyd. Merket at det ble tyngre å gå opp den bratte bakken hjemover, men ellers var energinivået veldig jevnt og stabilt, sammen med metthetsfølelsen. Avbrøt etter to uker pga desperat mangel på fiber (kom på litt for sent at jeg burde bakt eget brød) og fordi jeg er uhelbredelig glad i sjokolade - men det VET jeg sitter i hodet. Merket at kroppen egentlig fungerte veldig bra med en gang jeg var gjennom sukkerabstinensene, bortsett fra at fordøyelsen stoppet helt opp og jeg fikk panikk og avbrøt.
Jeg gikk faktisk ned én kilo på disse to ukene, men er usikker på om det kanskje bare var at kroppen stabiliserte seg etter litt oppgang i jula. En ny, stabil døgn- og måltidsrytme var kanskje eneste avgjørende faktor.
Nå har jeg imidlertid lyst til å prøvde på nytt, men mener jeg nettopp leste noe om at slanke mennesker IKKE går ned på LCHF, og ketolyse i form av f eks PSMF vet jeg allerede at jeg ikke kommer til å takle. Det er i hodet det sitter, og lyset i enden av LCHF-tunnelen er at jeg i det minste kan bytte sjokoladen med bacon og bringebær med pisket krem.
Jeg er 168 cm og 58 kg nå, har altså en BMI på 20.5 og "idealvekten" min er rundt 60 kg, men det er bare jug ettersom jeg ikke har bryster og faktisk klarer å danne en pærefasong med min likevel lave BMI. Så det jeg spør om er, er det noen som har erfaring og/eller innspill å komme med? Tror dere jeg kan gå ned i vekt på LCHF - er det noen andre "normalvektige" der ute som har hatt positivt resultat?
Tar også gjerne imot gode oppskrifter på brød/knekkebrød, det er jo en jungel av oppskrifter der ute. Er ikke så glad i veldig eksotiske ting eller cottage cheese, og ønsker meg noe som er minst mulig mørkt og tungt og pumpernikkelaktig 
Blir kjempeglad hvis noen vil svare litt på maset mitt 
|