Sv: Kan noen av dere erfarne lavkarboere hjelpe meg?
Det viktigste (trur eg) er at du finner en plan og holder deg til den.
For min del ble planen:
- unngå alt med sukker/honning/maisstivelse/potetstivelse/risstivelse osv.
- unngå alt med mel og hvetestivelse
- maks 250g frukt om dagen og KUN frisk frukt (ikke juice/syltetøy/tørket frukt
- litt ris eller potet er ok, men ikke "halve tallerken"
- Så ren mat som mulig - altså hjemmelaget, ikke med masse e-stoffer (de fleste blir uansett off om man følger overnevnte)
- ingen alkohol
Masse grønnsaker, masse protein (så ren protein som mulig, ikke blandingsprodukter). Dette er den dietten jeg fikk for matintoleranse/candida (bortsett fra at jeg måtte holde meg unna masse for mulig matintoleranse - som melkvarer, en haug nøtter og frukt, gjær og eddik).
Dette er ganske lett å gjennomføre i teorien... krever ingen telling. Men det vanskelig i praksis. Det eneste snackset jeg kunne spise var f.eks hjemmelaget sjokolade, frukt og bær, ja-nøtter og potetgull med kun salt (alt annet er fullt av e-stoffer og gjærekstrakt) eller baconkrisp. Jeg bakte også litt med nøttemel og sukrin. Heldigvis faller søtsuget ganske fort.
Dog - om det er tellingen du finner vanskelig så kan dette fungere. Men det er ingen klassisk lavkarbo siden ris og potet tillates - bare mel og sukkervarer kuttes, så jeg vet ikke om den vil passe deg. Uansett - det er et eksempel på en plan.