Vis enkelt innlegg
Gammel 05-07-11, 08:18   #2
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen av dere erfarne lavkarboere hjelpe meg?

Det viktigste (trur eg) er at du finner en plan og holder deg til den.

For min del ble planen:
- unngå alt med sukker/honning/maisstivelse/potetstivelse/risstivelse osv.
- unngå alt med mel og hvetestivelse
- maks 250g frukt om dagen og KUN frisk frukt (ikke juice/syltetøy/tørket frukt
- litt ris eller potet er ok, men ikke "halve tallerken"
- Så ren mat som mulig - altså hjemmelaget, ikke med masse e-stoffer (de fleste blir uansett off om man følger overnevnte)
- ingen alkohol

Masse grønnsaker, masse protein (så ren protein som mulig, ikke blandingsprodukter). Dette er den dietten jeg fikk for matintoleranse/candida (bortsett fra at jeg måtte holde meg unna masse for mulig matintoleranse - som melkvarer, en haug nøtter og frukt, gjær og eddik).

Dette er ganske lett å gjennomføre i teorien... krever ingen telling. Men det vanskelig i praksis. Det eneste snackset jeg kunne spise var f.eks hjemmelaget sjokolade, frukt og bær, ja-nøtter og potetgull med kun salt (alt annet er fullt av e-stoffer og gjærekstrakt) eller baconkrisp. Jeg bakte også litt med nøttemel og sukrin. Heldigvis faller søtsuget ganske fort.

Dog - om det er tellingen du finner vanskelig så kan dette fungere. Men det er ingen klassisk lavkarbo siden ris og potet tillates - bare mel og sukkervarer kuttes, så jeg vet ikke om den vil passe deg. Uansett - det er et eksempel på en plan.