Det er nok desverre sant, ja Men jeg tror det er viktig å ikke male fanden på flatmark heller, for jordmødrene har blitt oppmerksomme og flinke på å forhindre dette. De aller fleste som får plager er kvitt plagene sine i løpet av et år. Sønnen min fylte nettopp et år, og jeg begynner nå å bli "fin" igjen Jeg tror at jordmødrene har blitt ganske flinke til å jobbe for å forhindre alvorlige rifter. Dette gjør de bl.a. ved å holde igjen hodet på ungen litt for at den ikke skal komme som et prosjektil ut (noe min sønn desverre gjorde ). Du vil sannsynligvis også få beskjed om å roe ned pressingen litt når hodet er på vei ut, dette for å gi tid til å utvide. I ukene før kan du forberede deg ved å smøre på fødselforberedende olje (tror det er en weleda-olje). Vet ikke hvor mye den hjelper, men det skader i hvert fall ikke Og så må dere knipe! Jeg kan ikke få sagt det nok. Knip når dere ser på TV, sitter på bussen, shopper o.s.v.. Knip hver gang dere kommer på å knipe, og fortsett å knipe etter fødselen.