Sv: Denne metthetsfølelsen som alle snakker om?
Opprinnelig lagt inn av vibsen, her.
Jeg har veldig tro på det dere sier om at kroppen har behov vi ikke kan vite om, og at man bør lystre sultfølelsen. Men hva fyller dere på med da? Jeg har forlest meg på hva mye protein gjør blant annet ifht blodsukker/insulin, og er redd for å spise for mye av det. Jeg ønsker på ingen måte å trigge blodsukkeret mitt. Jeg er ikke enormt aktiv, så jeg føler at jeg ikke har så mye mer å gå på enn 1-1,5 g. pr. kilo kroppsvekt. Men en dag med økt proteininntak gjør kanskje ikke noe?
Det skal en del protein til over tid før det er snakk om glukoneogenese (altså der leveren omdanner bla.a proteiner til glukose). Men så lenge man spiser nok fett, så regulerer det seg gjerne ganske bra selv. Spiser man omtrentlig 75% fett og 5% karbohydrater som er ganske vanlig på ketogent kosthold, så er man på god vei. Jeg ser du spiser mer enn det, altså femti gram, men du ligger fortsatt under 70 gram (som i følge godeste Lutz er ca den "gylne grensen"), så du kan fortsatt spise like mye fett som de på f.eks Ketolyse, Skaldemann etc.
Om man er litt over snittet interessert så kan man jo bare bruke et verktøy som f.eks diett.no og regne på det. Man anser at en normalt aktiv person skal ha et gram protein pr kilo ca normalvekt. F.eks om min normalvekt er 65 kilo så bør jeg ligger på ca samme antall gram protein om dagen. De gangene jeg har regnet på det, så har jeg prøvd å legge meg på mellom 60 og 70 gram. Dette er litt røft forklart, altså, men det kommer naturlige slingringsmonn som jeg anser det.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|