Vis enkelt innlegg
Gammel 07-07-11, 11:56   #23
vibsen
Medlem

Medlem siden: Jun 2011
vibsen er ny på veien

Sv: Denne metthetsfølelsen som alle snakker om?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det skal en del protein til over tid før det er snakk om glukoneogenese (altså der leveren omdanner bla.a proteiner til glukose). Men så lenge man spiser nok fett, så regulerer det seg gjerne ganske bra selv. Spiser man omtrentlig 75% fett og 5% karbohydrater som er ganske vanlig på ketogent kosthold, så er man på god vei. Jeg ser du spiser mer enn det, altså femti gram, men du ligger fortsatt under 70 gram (som i følge godeste Lutz er ca den "gylne grensen"), så du kan fortsatt spise like mye fett som de på f.eks Ketolyse, Skaldemann etc.
Om man er litt over snittet interessert så kan man jo bare bruke et verktøy som f.eks diett.no og regne på det. Man anser at en normalt aktiv person skal ha et gram protein pr kilo ca normalvekt. F.eks om min normalvekt er 65 kilo så bør jeg ligger på ca samme antall gram protein om dagen. De gangene jeg har regnet på det, så har jeg prøvd å legge meg på mellom 60 og 70 gram. Dette er litt røft forklart, altså, men det kommer naturlige slingringsmonn som jeg anser det.

Det er akkurat der jeg sliter litt. Jeg burde ha omtrent samme mengde protein som deg. Har lagt inn på diett.no, og kommer lett ut med rundt 90 g. På en "storspiserdag" kan jeg runde 110-120 g, og muligens mer også. Det hjalp når jeg begynte å spise mer eggeplomme enn eggehvitte, men allikevel blir det jo mye. Jeg spiser 70-80 % fett (jeg har lagt meg på under 50 g kh for å ha noe å gå på, når jeg regner etter spiser jeg vanligvis 20-30 g pr. dag, vanligvis rundt 5%, i hvert fall godt under 10%). Jeg må rett og slett ha ganske store mengder mat for å holde meg mett foreløpig, men ut fra det du sier øverst om at det skal store mengder til, fortsetter jeg nok som jeg gjør midlertidig. Jeg lurte bare på om dere hadde noen triks dere brukte på "spisedager" for å ikke komme for høyt i proteinmengde.

vibsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo under 50 g kh pr dag Svar med sitat