Sv: Ketose og hard trening
Vet ikke om jeg har noen absolutte svar til deg, men noen tanker har jeg i alle fall.
Jeg kan godt trene en time eller to på terskel uten å innta noe annet enn vann. Det gjorde jeg av og til før jeg begynte med LCHF også (selv om jeg ofte pøste på med "sukkervann").
Noen dager spiser jeg svært lite karbohydrater, andre litt mer, men regner med 10-40 g de fleste dager.
En annen ting er at når du har trent en liten stund med høy puls så er disse få karbene forbrent for lenge siden, så da er du i ketose uansett.
Hvor ofte kjører du sånne økter? Må du gjøre det på denne måten? Kan du f.eks splitte det i en rolig morgenøkt og en intervalløkt om kvelden? (da får du fylt på bra i løpet av dagen). Passer du på å kjøre rolige økter også? Hardtrening er kjempegøy, men lange, rolige økter bør inngå hos alle som trener mye.
Som nellie sier er restitusjon viktig. Den kan gå litt saktere i starten av omlegging til lavkarbo, det merket jeg godt, for karber booster restitusjonen litt. Etterhvert finner kroppen ut av det. Nå merker jeg ikke særlig forskjell lenger.
Jeg tenker også at hvis Bjørn Ferry kan bli verdensmester i skiskyting på LCHF så kan ikke det jeg driver med være så veldig farlig... Stadig flere toppidrettsutøvere legger om kostholdet sitt i retning lavkarbo, med gode resultater.
Andreas Eenfeldt sier forresten følgende i et avisintervju:
Det går greit å kombinere en lavkarbo-diett med moderat trening, og det er ingen grunn til å unngå å trene. Men det kan ta noen uker før kroppen venner seg til høyere fettforbrenning, så de 1-2 første ukene på lavkarbo-diett kan treningen kjennes tyngre enn vanlig, sier han.
Trener du harde treningsøkter over lengre tid og tar sikte på å maksimere prestasjonen, kan det være lurt å legge litt mer karbohydrater inn i kostholdet, råder han.
- I stedet for å velge en ekstremt streng lavkarbo-diett til hverdags med 5 prosent karbohydrater, kan du sikte mot en mer moderat diett med 15-20 prosent karbohydrater, sier lavkarbo-tilhengeren.
Jeg tror at jeg jevnt over ville lagt meg på en linje med litt lavere puls på de lange øktene, og noen gode høypuls økter innimellom med tilstrekkelig restitusjon etterpå. Men det har egentlig ikke så mye med LCHF eller ketose å gjøre, men mer med hva jeg tror på treningsmessig. Konkurrerer du, siden du pusher såpass som du gjør? Hva med styrketrening?
Klem 
Sprettball
|