Vis enkelt innlegg
Gammel 08-07-11, 23:22   #5
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Trenger noen synspunkter her


Ikke lett i det hele tatt når man er syk og legen sier alt er fint Hvordan kan alt være fint når kroppen ikke føles grei?
Klok av skade er jeg etterhvert blitt en krevende pasient; jeg krever kopi av alle blodprøver. Leger (iallefall min) sier at "alt ser greitt ut" så lenge man klarer å havne innenfor referanseområdene. F.eks fikk jeg vite at jernlageret i kroppen min er "helt fint". Jeg har 12, men referanseområdet godtar alt mellom 10 og 200.
Når det gjelder stoffskifteprøver ser allmennleger altfor ofte bare etter at man havner innenfor de magiske referanseområdene, og iallefall ikke alt for langt utenfor.
Norge og Danmark er noen av de få landene som synes at referanseområdet for TSH (stoffskifteprøve) helt greitt kan gå opptil 4,2.
I Tyskland f.eks. blir man satt på medisiner når TSH vipper over 2
Jeg ville krevd og få en kopi av svarene, gå gjennom dem og se om noen prøver ligger i grenseland.
Prøvesvarene kan du få god hjelp til å tolke på Sonjas Stoffskifteforum.
Er prøvene ok så ville jeg hengt på legen som ei blodigle og forlangt å bli sendt til noen som kan hjelpe, f.eks. endokrinolog, revmatisme-lege eller lignende.
Uansett, ikke gi opp og godta legens forsikringer om at "alt er bra". Du er den som kjenner hvordan du har det!

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat