Sv: Tilvenning av progressive briller?
Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.
Nå ER det jo mange som velger egne lesebriller og egne kjørebriller selv om de er presbyope akkurat som mannen din. Og jeg skjønner tankegangen til optikeren som gav ham bare lesebriller siden han var nærsynt; man trenger strengt tatt ikke progressive briller da fordi at nærsynte leser jo stort sett godt på nært uansett..
Jeg er også veldig nærsynt.. -8 på begge øyne samt skjeve hornhinner. Jeg kunne klart meg godt uten lesebriller når den tid kommer, men jeg vil ikke ha dette med briller på briller av, derfor har jeg valgt monovision.
Er du klar over at du med din kataraktoperasjon kunne ha bedt om å få progressive linser operert inn?? Da hadde du sluppet briller. Det kalles for restorelinser.
I utgangspunktet hadde han vanlige briller for å se tydelig det som var langt borte, men etter en ny kontroll fikk han progressive briller fordi han ikke så godt på nært hold heller med de brillene han hadde. Det var mye smale øyne og nese som bokmerke for å lese.. Nå er jeg trøtt, så det er mulig jeg blander nærsynt og langsynt, altså 
Progressive linser var ikke mulig, fikk jeg forresten beskjed om. Øyelegen var av den stressa typen, så om det skyldtes at jeg har veldig skjeve hornhinner i tillegg -eller om det skyldes den grønne stæren som han også ble veldig opphengt i -eller om det skyldes hans "jaja, dette er jo rutine" helt frem til han så inn i øynene mine (og deretter ble veldig opptatt av å finne tak i de yngste legene på avdelinga for å vise "hvor ille stær egentlig kan bli på veldig kort tid") -se det skal være usagt.
Egentlig ville han operere bare det ene øyet først i tilfelle noe skulle gå galt, men jeg fikk velge om de skulle justere det "blinde" øyet til gammel synstyrke eller operere begge med en gang. Det var ingen tvil om at begge måtte opereres, men jeg kunne være heldig og beholde synet på det andre øyet i ett-to år. Da jeg kom tilbake og skulle opereres en måned etter førkontrollen var det ikke lengre noe å velge i, for da var synet på det andre øyet også kraftig redusert.
|