Opprinnelig lagt inn av Nille
Røkelaks er røket og har lang holdbarhet. Den kan være varmrøykt eller kaldrøykt. Ved varmrøyking saltes som regel fisken hel sløyet, før den tørkes og røkes i temp på fra 65 til 85 grader. Alt etter hvor stor den er og hva slags røykeskap som brukes. Skal den kaldrøykes vil den som regel fileteres først og saltes, eller legges i kar med saltlake. Så tørkes den og røykes på mellom 20 og 30 grader. Disse har lite karber.
Gravlaks er helt rå og har kort holdbarhet. Hele laksesider (helst av stor laks 3-4 kilo) gnis inn med en blanding av salt, sukker & pepper. Den første lasesiden legges med skinnsiden ned i n dertil egnet form, og drysses med hakket dill (masse). Noen bruker tørr sherry eller eau de vie (ca 2 cl) og heller over - noen bruker ikke vin/sprit. Neste lakseside legges over med skinnsiden opp. Så drysser man litt mer dill over og setter formen/beholderen på et kjølig sted i minst 2 dager (jeg lar den ligge 3-4 dager), hvor man snur laksesidene minst 2 ganger i døgnet og samtidig øser over laken som danner seg. Rå fisk algså, men veldig godt ! ...men vær OBS på sukkeret - det gir en del karber.....
Hei Nille !! takk for svar !! du er så snill å svarer på nesten alt jeg spør om ( ALT er vel fysisk umulig... ) men hvorfor vet du alt ?? Du er jo som et vandrene leksikon - gid jeg hadde noen nille tendenser ...
|