Sv: Starter 1. juni - Blir du med?
Og så....
Egenverdi damer, er et stikkord jeg ikke kan la være å kommentere. Vi må bli bedre på å se vår egenverdi. Det krever øvelse, men som alle vet så gjør øvelse mester. Vi jenter/damer er nemlig ofte dårlige på å se vår egen verdi. Vi måler oss i forhold til andre, det være seg barn, kjærester, menn, venner, andre damer osv. Vi må bli flinkere til å se at vi er gull verdt fordi vi er de vi er! Og de fleste av oss er også altfor kjappe til å tenke dårlig om oss selv fordi vi har noen kilo for mye. Mer som vi er mindre verdt av den grunn! Det handler ikke om at vi er dårlige mennesker, eller ikke har selvkontroll. Det er helt andre faktorer som har ført til det; det vet vi alle ikke sant?
Jeg er nærmere 50 enn 40 - og liker det. Livet mitt er mye bedre nå enn da jeg var 20. Hvorfor? Fordi jeg er blitt bedre på å ta vare på meg selv, være meg selv, bedre på å gi meg selv noe jeg vil ha fordi jeg er jeg. Jeg er bevisst min egenverdi, fordi jeg er den jeg er – og ikke fordi jeg er mamma, kone, venninne osv. Fordi jeg fortjener det er blitt en flokse, men det er en stor porsjon sannhet i den setningen. Jeg ser altfor mange kvinner på min alder som alltid har levd for - og gjennom - mann og barn. De har aldri gjort noe fordi det var for dem selv; alt er gjort for å tilfredsstille andre. Så flytter barna hjemmefra...hva skjer da? Jo de takler det ikke, noen blir deprimerte, trekker seg inn i seg selv, andre finner seg sjæl med ny mann (og ny runddans), andre lever videre gjennom barnebarn. Når jeg spør om hva de gjør fordi de selv har lyst så viker mange unna - de vet ikke hva de skal svare. Eller fordi de ikke har svar, eller det kanskje er for ubehagelig.
Det er en god start å si til seg selv i speilet hver morgen: hei; så fin du er! I dag blir en god dag vet du. Og på kvelden; takk for en god dag i dag – gleder meg til å treffe deg i morgen! Gjentar vi dette – og andre positive ting – ofte nok så blir det en del av hverdagen vår. Og når vi liker/er glade i oss selv, så vil andre også gjøre det samme.
Så til dere ungdommer – fra gamlemor – ikke la dere pille på nesen og gå i fella jeg og andre gjorde da vi var på deres alder. Det er dere for gode for! La karene gjøre seg fortjent til oppmerksomhet fra dere. Og Prutti: om du ikke fysisk dæljer laus på ham – hva med en punchingball? Det kan gjøre veldig godt å slå på en imaginær fyr?
|