Nei, jeg har ingen oppskrift, for jeg har ikke hatt noe behov for brød enda... (kake derimot... )
Her er noen tips jeg fant:
Hvordan ømgjøre en vanlig oppskrift til glutenfri?
*Doble mengden med gjær / bakepulver.
*Ha i 1-2 egg når du bruker lik mengde glutenfri mix som oppgitt mengde hvetemel.
*Bruk fiberhusk (malt loppefrø) for å få smidig deig til å arbeide med.
Husken skal svelle i 10 min. i deigvesken.
*Bruk Tragant (fåes på apoteket). Denne får gjærbaksten til å henge mer sammen.
Andre tips:
*Ha gjerne deigvæsken først i bakebollen, tilsett så mel litt om gangen. Det er lettere å vurdere hvordan deigen blir da.
*Mels evne til å ta opp fuktighet varierer. Mel som er gått ut på dato kan med fordel brukes, da det tar opp mer væske enn ferskere mel.
*Dobler du en glutenfri oppskrift bør gjærmengden også dobles.
*I oppskrifter med Jyttemel: Løs sirup, honning eller fruktose taes i væsken sammen med gjæren. Vi bruker lunken væske (37°C ) når fersk gjær brukes og litt varmere (40°C) når tørrgjær brukes.
*Bland gjerne ulike typer glutenfrie melblandinger. Prøv med ulike typer krydder, frø som solsikke, linfrø med mer og flokker av hirse, soya og bokhvete.
*Fiberhusk og Tragant gjør deigen mer elastisk.
*PO-fiber, sukkerroefiber, prekokt rismel / risbakemel, ost, potetmosflak, naturkalk.Alle disse suger opp væske og hjelper til med å holde på fuktigheten i bakverket.
*Elt gjerne gjærdeigen i 5-10 min. i kjøkkenmaskin for da blir de naturlige fibrene "strekt" mer.
*Brød blir som oftest best når deigen er seig, tyktflytende og stekes i form.
*Utbakingsdeig; boller, kringler og lignende blir som oftest best når deigen er fast men ikke klissen.
*Deig til rundstykker, boller uten fyll og lignende, kan godt være svært klissete, men pass på at deigen ikke flyter for mye utover.
*Bruk isskje til å sette rundstykker og lignende når deigen er svært klissete.
*Bruk lunkent vann eller olje på hender, kjevle og lignende når du arbeider med utbakningsdeiger, for da unngår du at deigen henger fast.
*Tupperware kjevle og bakeunderlag egner seg godt til glutenfri baking.
*Utbakningsdeiger kan også kjevles ut mellom plastfilm eller brødpose delt i to sider.
Smør gjerne plasten med litt olje.
*Glutenfritt bakverk blir fort tørt og smuldrete. Frys ned dagsporsjoner av bakverket. I fryst tilstand holder bakverket seg lenge. *Tin gjerne bakverket i stekeovn, mikrobølgeovn eller brødrister.
*Tørt bakverk kan "piffes opp" ved å fukte det litt og deretter varme det.
* Bakverk uten gluten trenger varm væske, lavere temperatur og lengre steketid.
Så det du kan gjøre, er å ta feks denne oppskriften:
Brød, 2 liters form) uten gluten, gjær, melk og sukker
5 dl fint mel
5 dl grovt mel
3 ss lin frø
3 ss solsikke frø
4 ss sesam frø
4 ss knust bokhvete
3 ts bakepulver
1 ts salt
7-8 dl varmt vann
Røres sammen og haes i smurt form. Stekes ved 200°C i ca 30 min.
...og bruke 5dl quinnua mel og 5 dl glutenfri havremel, og i tillegg ha i walnøtter (smaker nyyydelig i brød, kan ha rimelig mye!), ost (så det var foreslått, får opp både protein og fettmengden, og et par egg i i tillegg. Evt erstatte 1-2 dl av melet med proteinpulver (det hadde jo blitt optimalt, - du kan spise melkeprodukter?
Fortell meg hvordan det gikk da!
Her er sikkert flere tips til deg.
Lykke til!