Vis enkelt innlegg
Gammel 12-07-11, 18:05   #4
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Blodtrykk og hodepine, sammenheng?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

At høyt blodtrykk gir hodepine er ingen hemmelighet!
Gravide med hodepine følges nøye feks pga faren for høyt blodtrykk og svangerskapsforgiftning.
Mange hodepinepasienter settes på BT- senkende medikamenter.
Du har for høyt blodtrykk og blir nok satt på BT- nedsettende midler når legen har lest av verdiene dine!

Du bør ideelt sett ligge på ca 120/80 og det som også er litt interessant er hvordan trykket er når du sover! Det eneste riktige trykket sies å være akkurat i det du våkner av deg selv om morgenen. Jeg har tendenser til høyt BT hos legen på mine "gamle" dager, men før jeg står opp om morgenen er det i laveste laget, faktisk!

Dersom du er av typen som samler vann i varmen, er det ikke rart om hodepinen var ille i varmere strøk! Mye væske i kroppen gir økt BT og mer jobb for hjertet!

Får håpe legen din tolker verdiene rett og gir deg den oppfølgingen du trenger. Om du føler deg usikker, krev en henvisning til en som er spesialist på hjerte/kar!

Nåhh.... Spør du leger så vil mange av dem si at forhøyet blodtrykk IKKE skal forårsake hodepine... Jeg er en av dem som dessverre får hodepine ved forhøyet blodtrykk. Jeg gikk gjennom en slik spinalpunksjon mens jeg hadde høyt blodtrykk og vondt i hodet.. Trykket lå helt i overkant av normalem, men normalt.

Det som jeg derimot har oppdaget at når blodtrykket mitt øker så øker vannstanden i kroppen, eller visa versa, og da får jeg også hodepine. Når jeg da tar en vanndrivende går hodepinen bort.. Man KAN ha ødemer i øvre del av kroppen. Jeg skal inn å sjekke det nå sist i august da det er mistanke om at jeg samler vann i brystregionen samt nakke. Så jeg går nå på diural, igjen.. Ca 100-200 mg hver dag spredt utover hele dagen bare for å holde denne pressfølelsen borte fra hodet og brystet. Legen har godkjent at jeg gjør det fordi at han rett og slett ikke har andre alternativ eller ideer samt av kroppen min blir IKKE sviske av såpass mye diural. Kroppen er rar!

Så, etter en lang introdusjon, spør om du kan få prøve vanndrivende. Jeg blir kadaver når det er varmt! Folk snakker om at man blir dehydrert når det er varmt, kroppen min suger vann som en svamp når det er varmt!