Vis enkelt innlegg
Gammel 13-07-11, 00:09   #1
karborelli
Nytt Medlem

Medlem siden: Jul 2011
karborelli er på en erverdig vei

Hva er det jeg gjør galt?

Hjelp meg å finne ut hva jeg gjør feil!!

Jeg har ikke lest noen bøker ennå, men fått med meg det viktigste av kunnskapen og vært ganske streng med meg selv og mitt matinntak de siste fem (og eneste) ukene jeg har vært i ketose, men opplever likevel svært blandede resultater fra uke til uke. For to uker siden var jeg nesten nede i 71,0 kg(er for øvrig 176 cm høy mann), men plutselig hopper jeg opp 4 kg og blir veldig frustrert. Magen veksler mellom å være nærmest flat til å bli oppblåst
(vet det er pga. vannmengde) og det føles plagsomt at det er mangel på stabilitet for meg i denne dietten.

Dette er hva jeg tror kan være årsaken til manglende fremgang:

- Kalorier. Kan jeg pøse på så mye jeg vil som enkelte venner sier? Eller bør jeg prøve å begrense det til en viss grad? Såvidt jeg forstår er det i utgangspunktet irrelevant, men også individuelt.
- 75%, 20%, 5%-forholdet. Hvor viktig er det? Tror jeg ofte får litt mer protein enn fett, faktisk. Er det vitalt å opprettholde dette forholdet eller er det viktigste å få i seg minst mulig karbo og nok fett til at det funker?
- Trening. Pådro meg en skade som gjorde at jeg ikke har trent på over ei uke og har stagnert i forhold til de to-tre første uke hva vekt- og synlig fettnedgang angår. Hvor mye har mangel på aktivitet å si?
- Styrketrening. Bør jo få i meg en banan(minst) etter en times styrkeøkt, men dette er jo i utgangspunktet uvelkomne karbohydrater. Bør jeg droppe karbopåfyll etter styrketrening til jeg har nådd målet mitt(under 70kg og stabilt flat mage for så å gå ut av ketose, men fortsatt på lavkarbo) eller kan dette tillates?
- Uvariert mat. Det går veldig mye i salat(CC, tunfisk, kål + div. grønnsaker), omelett(m/ bl.a. bacon), yoplait, gulost og kjøtt/fisk/kylling m/grønnsaker til middag, samt kyllinglår som har blitt en slager av de sjeldne(sikkert spist minst 40-50 kyllinglår i denne perioden og det er ikke kødd). Dette er jo i utgangspunktet super lavkarbomat, men bør det kanskje varieres enda mer?
- Når man først skeier ut. Det har hendt at jeg i fylla(vodka og sukkerfribrus på vors) har tatt meg en pils, spist pommes fritesen som de ikke klarte å fjerne fra kebabtallerkenen og tatt meg et par-tre brødskiver til frokost/lunsj når det ikke var annen form for næring i nærheten. Har "sprukket" på denne måten kanskje tre ganger i løpet av min periode og føler jeg virkelig eser ut på søndag/mandag. Hvor ille er egentlig det å skeie ut en sjelden gang?
- Å spise til ugunstige tider. Jeg vet at på et lavkalorikosthold så må man helst spise i god tid før kl 21.00. Har kanskje ikke overholdt dette på lavkarbo og lurer på om dette er en av de største synderne? Har stort sett spist flere måltider til dagen med visse unntak...

By the way... Jeg vet jeg kommer til å lykkes og gir ikke opp før jeg har nådd målet mitt om jeg så skal fortsette til jeg blir 60 år(er 23 år nå). Men jeg er av typen som helst vil forsikre meg at jeg gjør noe rett før jeg skylder på mangel på tålmodighet... Sommeren er godt over halvveis og nå er det tide å oppnå skikkelige resultater!

karborelli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat